Amason – Sky City (Fairfax 2015 )
V „new wave music“ nebolo v móde predvádzať dlhé inštrumentálne sóla. Prišla v pravý čas, koncom „Seventies“, keď už bola hudba preťažená jazz-rockom, v ktorom sa (vyjadrené ľudovým slovníkom tých čias) „sólovalo a sóĺovalo“ až sa často „presólovalo“, akoby presoľovalo (čím väčšia super skupina, čiže supergroup, tým viac presoľovala), takže nejedného poslucháča už z toľkého solenia rozbolelo brucho. (Mimochodom, hovorilo sa tomu aj „mahavišnenie“, čo bola reakcia na hudbu preslávenej jazz-rockovej skupiny Mahavishnu Orchestra).
Dnes, keď je už jazz-rock „pasé“, si to snáď môžeme otvorene povedať, že mnohé z tých jeho siahodlhých sól neboli žiadnymi skladateľskými divmi. Preto sa mnohí priklonili k štýlu new wave, ktorý vlastne z odporu k sólam vznikol, aspoň tak to niektorí jeho tvorcovia vysvetľovali. Dnes sa new wave vracia. Síce nie ako dominantný štýl, ale inšpirujú sa ním mnohé kapely. Teraz napríklad Švédi Amason (ich názov je odvodený od legendárneho typu auta Amazon, švédskej automobilky Volvo), čo je vlastne tiež super skupina, pretože je zložená z členov niekoľkých doma vo Švédsku uznávaných skupín – Amanda Bergman (Hajen, Idiot Wind), Gustav Ejstes (Dungen), Pontus Winnberg (Miike Snow), Petter Winnberg (Little Majorette), Nils Törnqvist (Little Majorette).
Samozrejme, Amason neholdujú sólam. No nie sú ani úplne new wave. Ich skladby sú fúziou pop rocku so štýlmi indie pop, indie rock, synth pop, dream pop, ethereal wave (gitary v piesni Pink Amason pripomenú Cocteau Twins). Prvá polovica ich debutantského albumu Sky City je dobrá, druhá obsahuje skladby, ktoré pôsobia akoby boli zhlobené do počtu.
Úvodná skladba Algen je najviac new wave a dáva tušiť, ako budú znieť skladby na celom albume – majú priezračný „sound“, príjemný, s lahodným hlasom speváčky Amandy Bergman, ktorá spieva prevažne v pokojnom tóne. Počuť v nich vplyvy rannej tvorby Simple Minds, The Cure, Tears for Fears, ale aj amerického pop rocku a soft rocku Hall and Oates, Fleetwood Mac z obdobia rokov 1977 – 1983, čiže sú náladovo elegantné. Nič nové? Nie celkom. Pretože na hudbu Amason by bolo možné vymyslieť nové označenie – „scandinavian euro pop new wave?“
Miroslav Potoček (foto: press skupiny)