AMERICKÍ ASTRONAUTS, ETC. – AKÁ BUDE HUDBA BUDÚCNOSTI?

Astronauts, etc. – Living in SymbolAstronauts, etc. – Living in Symbol (Company Records, 2018)

Aká bude hudba budúcnosti? Bude povznášajúca, nápaditá, originálna, vkusná, určená pre vyspelú generáciu astronautov.

Astronautov bude totiž na našej planéte neúrekom. Ako sa vám táto predpoveď pozdáva? Rozprávka? Lenže tá rozprávka bola voľakedy občas skutočnosťou aj bez astronautov a je ňou i teraz, bohužiaľ, tiež iba občas a vo veľmi nepatrnom množstve. K tomu nepatrnému množstvu patrí aj najnovší album Living in Symbol, amerického speváka, skladateľa, multiinštrumentalistu menom Anthony Ferraro (vystupujúceho aj pod menom Tony Peppers), nahrávaný pod názvom jeho projektu Astronauts, etc.

Spev, gitary, husle, bicie nástroje a akoby zvukové faksimile organu, vibrafónu, flauty, niekto si možno pomyslí, čo sa už dnes s tým dá zaujímavé vytvoriť?

A predsa, zdá sa, že v predstavivosti hudobníkov ešte existujú aj v tomto smere rezervy. Nie sú síce prevratne nové a asi ani nemôžu byť, no Anthony posplietal prvky rôznych hudobných štýlov minulosti so súčasným soundom a spolu s jeho príjemným spevom, a pesničkami na úrovni skladieb veľkých pesničkárov z toho vznikol interesantný album – pohodový, introspektívny, melodicky príťažlivý, zostavený s jedenástich piesní, priam alchymisticky vytvorených so žánrovindie pop, dream pop, psychédelia, folk, space age pop.

Anthony Ferraro Anthony, postihnutý už od desiatich rokov jeho života chronickou artritídou, študoval na Kalifornskej univerzite v Berkeley, jednej z najlepších na svete, ktorá vychovala mnohých absolventov odmenených Nobelovými a Purlitzerovými cenami.

Štúdium však prerušil. V roku 2012 zrealizoval vo svojej izbe nezávislým spôsobom „urob si sám“ svoju prvú EP platňu Supermelodic Pulp. O tri roky neskôr upútal pozornosť hudobných kritikov prvým albumom Mind Out Wandering, ovplyvneným soulom.

Jeho najnovší album Living in Symbol však už patrí do iného hudobného sveta.

Produkoval ho spolu s všestranným umelcom menom Chaz Bear (Chazwick Bradley Bundick), jedným z bývalých čelných predstaviteľov hnutia chill wave a tzv. spálňových nahrávok, známym predovšetkým projektom Toro y Moi. Keď tvoria hudbu spolu dvaja inteligentní, vzdelaní a umelecky nadaní ľudia, zvyčajne z toho vznikne  šanca na vytvorenie aspoň zopár krásnych a zaujímavých skladieb. A práve to prinieslo ovocie na albume Living In Symbol evokujúce mix štýlov hudobníkov a skupín ako Lee Hazlewood, Love, Al Stewart, The Pale Fountains, Heavenly Beat, Porcelain Raft . Skladba The Border, ktorú sme pripojili pod týmto článkom vo videoklipe je toho príkladom. V Inštrumentálnej časti zasahuje do psychedelického soulu, art popu, indie popu, vo vokálnej k americkému folkovému pesničkárstvu. Jednotlivé skladby sú tematicky prepojené ako na konceptuálnych albumoch. Ich ústrednými témami sú izolácia, falošné vnímanie udalostí, prílišná dôvera k médiám. V kontraste s týmito témami v textoch piesní, vyznieva ich hudobná časť akoby nepatrične, príliš lahodne, optimisticky. Veď napríklad najkrajšie Anthonyho skladby ako The Room, Who I Talk To, Kelly On The Moon a Idleness by pravdepodobne boli prijateľné aj pre citlivé duše.

Kto má dojem, že dnešná hudba je „šuviks“ v porovnaní s hudbou v obdobiach „sixties, seventies, eighties“, neurobí chybu, keď si vypočuje Living in Symbol. Možno ho dovedie k starej známej myšlienke o jednom kvietku signalizujúcom celý záhon kvetov a prebudí v ňom záujem vypátrať kde sa záhony s krásnymi kvetmi nachádzajú.

Miroslav Potoček (foto: press)