Po viac ako ročnej prestávke sa pripomína slovenský producent Matúš Bluem alias Analogrunner. Jeho nový album „Echo Cube“ obsahuje aj singel „Autism Hymn“, ktorý bol zverejnený pred mesiacom.
Po vydarenom EP „Kolorika“ sa Analogrunner začal hudobne uberať trochu iným smerom. Jeho posledné nahrávky naznačovali, v akých elektronických vodách sa bude pohybovať – skladby „Haze of Sirens“ s estónskou speváckou divou Possimiste, „Gauche“ s talentovanou a na slovenskej scéne už etablovanou sýrčankou Larou Abou Hamdan, alebo spolupráca s Bobsanom v tracku „BPM Bible“ naznačili nový smer.
Skladba „Autism Hymn“ má chytľavú hlavnú melodickú tému, jednotlivé vrstvy skladby zdanlivo spolu nesúvisia, no vo výslednom zvuku obklopujú zmysly poslucháča.
Hoci ide o elektronickú skladbu bez vokálu, nahrávka v sebe nesie myšlienku podpory prehliadanej komunity, ktorá sa každodenne stretáva s neprijatím vačšinovej spoločnosti. V medzinárodnej klasifikácii chorôb sa autizmus definuje ako pervazívna vývinová porucha charakteristická triádou viacerých syndrómov – výrazne obmedzená až absentujúca komunikačná schopnosť, stereotypné správanie, zvláštne záujmy, narušená schopnosť nadväzovania spoločenských vzťahov a sociálnej interakcie.
„Každoročne stúpa počet diagnostikovaných autistov, no stúpajúce číslo je začiatok a koniec prejavenej podpory spoločnosti. Skladba má ambíciu priniesť akýsi vhľad do autistického spektra, ktoré má podľa posledných výskumov v sebe v nejakej miere každý človek. Je myslená tiež ako apel na vystúpenie zo svojej komfortnej zóny a rešpektovanie rozmanitosti svojho okolia,“ hovorí o leitmotíve svojej skladby Matúš Bluem a dodáva: „Celý výťažok z digitálneho predaja singla venujem na podporu tejto komunity.“
Na albume „Echo Cube“ nájdete citlivo vyskladanú mozaiku elektronických skladieb, demonštrujúcu rôznorodosť a zvukofarebnosť.
Album obsahuje skladby s vokálmi, ako výsledok spolupráce s viacerými hudobníkmi, ako aj inštrumentálne kúsky. Po dlhom období monotónnosti v období pandémie sa tento počin javí rôzne, len nie jednotvárne. Každá skladba je svojím vyznením úplne iná a presahuje do rôznych štýlov elektronickej hudby. Skladby vznikali počas uplynulého roka a Analogrunner na nich pracoval paralelne na viacerých naraz. Niektoré kompozície vznikli okamžite, iné zreli zopár týždňov až mesiacov. Spoločne so zmenou destinácie štúdia naberali ďalšie a ďalšie obohacujúce zvukové vrstvy.
„Bolo skvelé počas jedného dňa pracovať ráno v slnečnom kúpeli na snovej skladbe Over Sunsound, počas dňa na editáciách vo vokálnych partoch do songu Spaces a večer si usporiadať s deťmi a modulárnym syntetizérom nahrávaciu session do songu Poopoocalla. V čase sivosti a jednotvárnosti pandémie, lockdownov a obmedzení to bola skvelá možnosť na odreagovanie sa a som veľmi rád, že som takúto možnosť dostal. Popri rutinných procesoch v bežnom živote to bola častokrát skvelá škola vystavovania sa rôznym mieram frustrácie a vo finále satisfakcie, keď sa skladby podarilo dotiahnuť do očakávanej formy. Jednoducho dlhšia jazda na skateboarde po rôznych povrchoch a terénoch,“ hovorí o procese tvorby albumu Matúš Bluem a.k.a. Analogrunner.
Zvuková alchýmia je zameraná na polyfónnu, monofónnu či acidovo-analógovú pestrofarebnosť.
Nahrávanie a mixáž prebehla v jeho domácom piešťanskom Underhill Studio a výsledný zvuk nahrávky brilantným masteringom dosiahol Tom Karásek v štúdiu Gargle and Expel v Prahe. Autorom obalu je Allan Kudrna a na jeho kreovaní najmä po stránke farebnej tonality spolupracoval s fotografkou Katou Sedlak, ktorá vo Flat Art Gallery nafotila titulné zábery Analogrunnera. Album vychádza na značke Deadred Records.
Natália Husárová a NMR (foto: Kata Sedlak)