Anna Calvi – Hunter (Domino Recordings 2018)
Keď bola malá, strávila kvôli vrodenej dysplázii bedrového kĺbu veľa času pripútaná k nemocničným lôžkam. So snahou predísť nude si vytvárala svoje vlastné imaginárne svety, tak, aby sa mohla baviť sama so sebou. Zdá sa, že táto zvláštna zábava Anny Calvi pretrvala až do jej 37 rokov, no o jej svety sa už nezaujíma len ona sama, ale aj jej početné „fanúšikovské“ zázemie, ktoré si teraz upevnila v poradí z jej tretím štúdiovým albumom s názvom Hunter.
Podobne ako iné jej kolegyne, etablované na hudobnej scéne (PJ Harvey, St. Vincent), aj Anna háji primárne ženské hodnoty. Cíti túžbu vyhradiť sa voči mužom, mení stereotypy už od ich absolútnych základov. Chce najmä ukázať, že žena má v spoločnosti na rozdiel od muža ešte stále menšinové postavenie a chce to vykričať na plné ústa. V prostredí odkiaľ pochádza ostávajú doma muži s deťmi, ženy vyrážajú na lov s lukmi a šípmi, na pódiách strieľajú do gitár akordy a páni pod nimi nato hľadia s úctou.
Východiskovým bodom albumu Hunter je teda gitara, sprevádzaná dôraznými bicími nástrojmi a klávesovými pozadiami. Prvý telecaster robil Anne spoločnosť už v jej pubertálnom veku, vtedy ju výrazne inšpiroval kalifornský gitarista a spevák Jeff Buckley. Vyštudovaná britská konzervatoristka bola aj učiteľkou hry na gitaru, čo ešte viac zdokonalilo jej takmer až spirituálny štýl hrania, a to aj napriek tomu, že študovala hru na husle.
Žensko-mužské vzory
Príjemným prekvapením skladieb na albume Hunter sú neprvoplánovo chytľavé melódie, ktoré Calvi zaujímavo aranžovala hneď v úvodnej skladbe s príznačným názvom Dont Beat The Girl Out Of My Boy. V jej texte napokon uznáva, že obe pohlavia sú jedno od druhého závislé a záleží najmä na vzájomnom rešpekte. Zvláštne podfarbená je aj skladba As a Man. Temné pasáže, najmä na jej konci, majú tajomnú atmosféru pripomínajúcu niektoré skladby veľkých hudobníckych osobností – Lanegana alebo Cavea. Samozrejme, nie je to náhoda. Rozoznateľný producentský rukopis patrí práve Caveovmu producentovi Nickovi Launayovi. Na realizácii niektorých piesní sa podieľal napríklad aj Martyn Casey, gitarista z The Bad Seeds, či Adrian Utley, gitarista a producent známy z legendárnej zostavy Portishead.
Album Hunter je relatívne ťažké presne žánrovo zatriediť. Calvi je z veľkej časti ovplyvnená vážnou hudbou, čo možno počuť najmä v jej vokálnom prejave s opernými prvkami, napríklad v skladbách Indies or Paradise či Swimming pool. V celku je však tento album viac-menej rockovou zbierkou piesní, v ktorej zaznievajú aj prekvapujúco divoké gitarové pasáže a rôzne zvukové skreslenia, a iné ozvláštňujúce prvky. Oplatí sa venovať pozornosť aj jej „instagramovým“ komentárom k jednotlivým skladbám. S fanúšikmi sa v nich delí o svoje názory a popisuje aj svoje skladby. Podobne ako na albume Hunter, vyhrávajú v nich témy gendru, sexuality a identity.
Anna Calvi vystúpi 8.11. v pražskej Lucerne a 12.11.2018 v Novej Cvernovke v Bratislave.
Matej Kráľ (foto: John Bentley)