Autumnist a.k.a. Vlado Ďurajka sa pri tvorbe hudby nikdy nenechal veľmi ovplyvniť súčasnou uponáhľanou dobou či zaužívanými pravidlami hudobného priemyslu. Platí to aj pre jeho nový album „Anatomy Of Shadows“?
Na svoje albumy si Vlado vždy nechal dostatok času, aby ich trpezlivo a precízne dotiahol najmä k svojej spokojnosti. Na nástupcu oceneného opusu „False Beacon“, sme si však museli počkať trochu dlhšie než zvyčajne. Aj pri tvorbe svojho v poradí štvrtého štúdiového albumu ostal Autumnist verný svojmu tradičnému rukopisu – samplovaniu rozmanitých zvukových zdrojov, žánrovému kríženiu a používaniu najrôznejších syntetizátorov.
„Komponovaniu a produkcii albumu predchádzalo hĺbkové štúdium populárnych aj obskúrnych psychedelických a kraut-rock kapiel zo 60. a 70. rokov, ktoré sa ukázali byť bohatým zdrojom inšpirácie. Aj keď často sa potom z hodín hudby vysamplovalo iba zopár sekúnd zdrojového materiálu, okolo ktorého sa budoval nový elektronický obal. Ten bol inšpirovaný okrem iného aj klasickou EBM, IDM ale aj disco zvukom Giorgia Morodera, toto všetko ako obvykle na hutnom pseudo dub-ovom základe“, povedal na margo tvorby nového albumu Vlado Ďurajka.
Redakčný videorozhovor
Oproti overeným spoluprácam z albumu False Beacon (Richard Imrich, Gabriel Kain, Nina Kohout) sa Autumnist kolektív rozrástol o ďalších interpretov (Matus O., Crystal Blues), pričom Gabriel Kain tu má okrem úlohy speváka aj úlohu kľúčového spoluautora skladieb. Autumnist si môže zároveň naplno vychutnávať aj taký luxus, ako využitie extrémneho talentu vychádzajúcej hviezdy Niny Kohout (okrem sólových partov) aj pri sprievodných vokáloch, často úmyselne spracovaných až na hranicu spoznateľnosti.
Ako koproducent albumu sa osvedčil Pavol Hubinák (Veneer), ktorý okrem viacerých aranžmánov pomáhal aj pri konečnej finalizácii albumu, poznačenej zdravotnou indispozíciou lídra projektu.
„Niektoré skladby boli finišované v ležiacej polohe, vynútenej operáciou chrbtice, čo sa ukázalo ako zaujímavý nový prístup. Rád by som si ho v budúcnosti zopakoval, akurát bez tej operácie. Výraz ‚bedroom producer‘ tu dostal uplne nový význam“, popisuje ťažkosti pri dokončovaní albumu Vlado.
Antipopulistický postoj
„Anatomy Of Shadows“ je zatiaľ aj najviac politický album Autumnist zo všetkých doterajších, s jasným antipopulistickým a protitotalitným postojom. Hoci album nevznikal konceptuálne, ukázalo sa, že každý z autorov sa úplne nezávisle s touto témou nejakým spôsobom vyrovnával – od ironickej dvojskladby „My Delegation / Burst“, cez znepokojivú „Hole In The Rain“, po až liečivo upokojujúcu „Softie“.
Nahrávanie albumu sa realizovalo v domácich štúdiách zúčastnených hudobníkov Vlada Ďurajku (syntetizátory, melodika, gitary, spev), Gabriela Kaina (spevy), Pavla Hubináka (syntetizátory, gitary, piano) či Sama Štefanca a.k.a. Bulp-a (syntetizátor), najväčšia porcia nahrávania však prebehla v réžii Matúša Homolu v štúdiu Men At Sound v Trenčíne. Tam sa zaznamenali saxofón (Peter Kohout), basová gitara (Martin Turzík), trombón (Ján Sklenár) ako aj bicie a trúbka (Matúš Homola). Finálnu podobu skladieb určil prepracovanou produkciou a mixážou Vlado Ďurajka a Tomáš Karásek z pražského štúdia Gargle & Expel stem-masteringom dosiahol brilantný zvuk. Artwork albumu je (tradične) dielom samotného Vlada Ďurajku.
NMR (foto: Marcel Huljak)