Na debutovom albume „Nayda!“ marocko-francúzskeho kvarteta Bab L’Bluz počuť okrem maghrebskej tranzovej hudby gnawa aj štýly ako rock, blues, afrobeat či funk.
Bab L’Bluz v preklade znamená brána do afrického blues. Bluz je písané so z, čo symbolizuje, že kapela hrá africké a nie americké blues. Bab je tiež odkazom na mesto Marakéš, v ktorom sa nachádza niekoľko brán do starej mediny a ktoré sa nazýva aj bránou do púšte.
Speváčka Yousra Mansour vyrastala v Marakéši. V marockej metropole sa zoznámila s francúzskym gitaristom menom Brice Bottin, s ktorým sú v súčasnosti manželia.
Yousra bola od detstva posadnutá gnawou. Jej rodičia chodili raz do roka na festival v Essaouira, kde neskôr brigádovala a videla veľa hudobných hviezd. Bottin vyrastal na hudbe Led Zeppelin a gnawu objavil až neskôr. Ďalšími vzormi kreatívneho páru bola skupina Nass El Ghiwane a spevák Rachid Taha, ktorí kombinovali tradičné zvuky Maghrebu s rockovou energiou. Súčasné kvarteto dopĺňa bubeník Hafid Zouaoui a flautista a perkusionista Jérôme Bartolome.
Gitara verzus gimbri
Yousra Mansour a Brice Bottin začali spolupracovať v roku 2016. Obaja boli v tom čase už profesionálnymi hudobníkmi. Na tradičný hudobný nástroj gimbri ich naučili hrať majstri v Marakéši. Jeho zvukom nahrádzajú basovú i elektrickú gitaru. Basový gimbri robí basový zvuk a úlohu elektrickej gitary prevzal menší, jednooktávový gimbri typu Awicha, na ktorý hrá Yousra Mansour. Hudba skupiny Bab L’Bluz je zmesou štýlov ako afro-blues, rock, chaabi, funk, afrobeat a rôznej arabskej hudby. Štyria hudobníci si všetky piesne napísali sami.
Poézia a politika
Yousra Mansour začala spievať keď mala desať rokov a hrať na gitare začala v päťnástich rokoch. Jej vzormi boli speváčky ako Fairuz, Janis Joplin, Erykah Badu i Oumou Sangaré. Spieva v klasickej arabčine a v marockom dialekte darija, s výnimkou piesne „Africa Manayo“ v ktorej môžete počuť niekoľko veršov v angličtine. Pieseň „Glibi“ bola inšpirovaná poéziou Tebraa zo Západnej Sahary. Je to anonymná ženská poézia, ktorá hlása lásku človeku v patriarchálnej spoločnosti.
Tolerancia i odpor
Bab L’Bluz produkujú energickú a zmyselnú hudbu, ktorá je tiež vzburou proti cenzúre, sociálnym štruktúram a africkému sebavedomiu. Nie je to náhoda, že ich debutový album dostal názov „Nayda!“. Nayda znamená v marocko-arabskom dialekte párty. Nayda je tiež názvom kultúrneho mládežníckeho hnutia, ktoré možno považovať za predchodcu Arabskej jari, pretože bojovalo za osobné a umelecké slobody, ktoré predtým neexistovali. Nayda znamená niečo ako „niečo sa deje“.
Hudobná scéna sa do tohto hnutia intenzívne zapojila. V protestantskom hnutí Nayda sa zišli rapperi, rockeri, džezoví hudobníci i rôzne menšiny so silným zastúpením žien. Ľudia často spievali a rapovali v hovorovom marockom jazyku darija. Bab L’Bluz sa cítia s týmto hnutím previazaní. Témami ich piesní sú tolerancia, mier, odpor voči diktátorom a láska k domovskej marockej krajine.
Róbert Gregor (foto: Bab L’Bluz)