Jiří Moravčík prináša reportáž z veľtrhu world music Babel Music XP v juhofrancúzskom prístave Marseille.
Na otázku, ako bolo v Marseille, neexistuje žiadna iná odpoveď, než že znova dobre. V minulom roku sa veľtrh konal po šesťročnej nútenej prestávke zavinenej nedostatkom financií a stratou podpory zo strany regiónu a už vtedy boli poznať ambície znovu naštartovanej akcie stať sa stredomorským centrom world music poskytujúci umelcom odrazový mostík pre ich kariéry.
„Vo svete hudby sa veci posúvajú hlavne vtedy, keď sa ľudia stretávajú,“ vyhlásil na úvod riaditeľ veľtrhu Olivier Rey spokojný z pohľadu na súpisku približne dvoch tisíc delegátov, ktorí sa do Marseille zišli zo všetkých kútov planéty, aby si počas konferencií, prednášok a workshopov vymenili názory na hudobný ekosystém, ktorému sa hovorí world music a ktorého filozofiu najlepšie porozumiete, keď do neho vstúpite.
Napríklad s výbornou libanonskou skupinou Sanam, spájajúcou postrock s tradičnou arabskou hudbou a elektrické gitary s lutnou buzuki. Vlani šestica z Bejrútu debutovala albumom „Awoken by an Angel“ a takmer okamžite na seba strhla veľkú pozornosť.
Pokiaľ so sebou vezmete do Marseille niekoho, kto tam ešte nebol, vaše zážitky sa znásobia. Zatiaľ čo dotyčný k vašej radosti nad farebnou krásou juhofrancúzskeho prístavného mesta žasne úplne rovnako ako vy pri prvej návšteve, vám pritom dochádza, ako je neopozerateľné a vlastne vždy iné. To bude tým, ako sa do jeho histórie, architektúry, jazykovej pestrosti a gastronómie silne premietli kultúrne väzby s Európou, Blízkym východom a severnou Afrikou, takže získalo takmer neopísateľnú slobodomyseľnú identitu.
Pre miestnych predstavuje milovanú a autoritám vzdorujúcu „Mademoiselle Marseille“, ktorá svoje trubadúry nechávala vždy spievať v stredovekej okcitánčine, dnes takmer výhradnom jazyku provensálskych polyfónnych zborov. Ide o novodobý vynález Manu Therona, lídra svetoznámej skupiny Lo Cor de la Plana. Tá už síce neexistuje, má však veľa nasledovníkov, a pretože Manu Theron patrí do dramaturgického tímu veľtrhu, v programe nesmel žiadny okcitánsky spievajúci zbor chýbať. Belugueta pochádza z Toulouse a má sa to s ním ako s Marseille: táto polyfónna nádhera sa nikdy neopočúva.
Na bežné festivaly sa chodí za hviezdami a dobre známymi kapelami, na veľtrhoch sa zase objavujú tie úplne nové. Nie že by ste vôbec žiadnu nepoznali, to snáď nie, ale vidieť ich na koncerte sa vám doteraz nepošťastilo, pretože prehnane povedané, poznáte ich len vy a pár spriaznených duší, čo práve nie je ideálny predpoklad, aby hrali niekde vo vašom okolí. A pretože medzi promotérov, odborníkov a festivalových organizátorov, ktorí sa do Marseille schádzajú, pravidelne patria aj našinci, tí najzaujímavejší hudobníci sa čoskoro určite objavia aj v Českej republike. U niekoho tak dravého ako je haitský raper a básnik Vox Sambou si na to navyše môžete rovno staviť. Do funky dravej kapely okamžite privádzajúcej sálu do tanečného šialenstva ku všetkému patrila aj hosťujúca speváčka Malika Tirolien z karibského ostrova Guadeloupe, inak známa z projektu Bokanté.
Pre veľtrh Babel XP je charakteristická snaha predstaviť hudbu v čo najväčšej štýlovej a žánrovej šírke a vyzdvihnúť nevšedné umelecké projekty, na ktoré si v dnešnej uponáhľanej dobe poslucháči nenachádzajú čas. Týkalo sa to napríklad osemčlenného ansámblu hráčov na škótske a bretónske dudy a dychový nástroj bombard uvádzajúci pod vedením Erwana Keraveca ranú tvorbu amerického skladateľa Philipa Glassa. Doslova magický zážitok prinieslo vystúpenie arménskeho súboru The Naghash Ensemble dirigovaného od klavíra Johnom Hodianom. Pre flautu duduk, lutnu oud, perkusie a tri operné speváčky zložil hudbu na poéziu arménskeho básnika a kňaza Mkrticha Naghasha z 15. storočia a mystické verše preniesol do súčasnosti.
Francúzska hráčka na gombíkovú harmoniku bandoneon Louisa Jallu študovala tango legendárneho argentínskeho skladateľa Astora Piazzollu tak dlho, až si bola istá, že ho dokáže zahrať úplne po svojom. Zaniesla do neho jazz, francúzsky šansón a jemné dotyky rocku.
Pre nedostatok času nemožno vymenovať, koho autor tohto článku počul a čo sa mu najviac páčilo, preto sa pozrite na webové stránky veľtrhu, prípadne účinkujúcich a napočúvajte si celý zaujímavý program, avšak v sobotu, posledný deň veľtrhu, keď už človeku praskala hlava a nohy odmietali slúžiť , snáď úplne všetkých dostal do kolien strhujúci koncert skupiny Lagon Noir sústredenej okolo speváčky Anne O’Aro z ostrova Réunion, francúzskeho saxofonistu Quentina Biardeaua a spievajúceho bubeníka Marcela Balboného z Burkina Faso.
Viac na: https://babelmusicxp.com/en/
Jiří Moravčík, preklad NMR Článok bol pôvodne napísaný pre Český rozhlas Ostrava