Balaklava Blues – Fly (Six Degrees Records 2019)
Radikálne interaktívne predstavenie Counting Sheep sa pred dvomi rokmi stalo senzáciou európskej i americkej divadelnej scény a získalo množstvo ocenení.
Manželia Mark a Maryša Marczykovi s kanadskou gypsy punkovou kapelou The Lemon Bucket Orkestra vtiahli počas dvoch hodín publikum do krvavého deja ukrajinského Majdanu a pripomenuli, že sloboda nie je samozrejmosť. Nemenej intenzívne hudobné pokračovanie – Balaklava Blues – je skôr elektrobeatovou meditáciou manželov o tom, ako sa s Majdanom vyrovnali oni osobne.
Mark, Kanaďan s ukrajinskými koreňmi a leader viacčlennej kapely The Lemon Bucket Orkestra odkrývajúci hudobný zámer v podnadpise „Balkan-Klezmer-Gypsy-Party-Punk-Super Band“ a Maryša, klaviristka a etnomuzikologička z Kyjeva, sa zoznámili a zamilovali počas masových protestov na Majdane, kam sa Mark z Toronta vydal podporiť Ukrajincov.
„Maryšu som prvýkrát uvidel so zborom spievať na pódiu rekviem za zastreleného mladého chlapca. Bola to tá najkrajšia a najsmutnejšia polyfónia akú som v živote počul. Dali sme sa do reči a zistili, že máme podobné názory. Stretávali sme sa potom každý deň, hovorili s ľuďmi a začali o tom písať. Prišli za nami traja členovia kapely a spoločne sme cestovali po Ukrajine s piesňami Boba Dylana, Boba Marleyho, skrátka s medzinárodne známymi revolučnými skladbami. Zatiaľ čo ja som sa musel vrátiť, Maryša pokračovala sama a pracovala ako dobrovoľníčka v nemocnici. Po niekoľkých mesiacoch som sa do Kyjeva vrátil, vznikol konečný scenár a pretože sme si uvedomili, že nevieme hrať, rozhodli sme sa postaviť príbeh na hudbe a interakcii s publikom,“ priblížil Mark vznik predstavenia Counting Sheep (Počítanie ovečiek).
Réžie sa ujali Natalia Kaliada a Nikolai Khalezin z Bieloruského slobodného divadla, s otrasnými skúsenosťami s bieloruskou diktatúrou a návštevníkom dali na výber: kto chcel, mohol s nimi vstúpiť do deja, stať sa demonštrantom Majdanu. Popíjať vodku, jesť boršč, hádzať umelými tehlami, zúčastniť sa omše za mŕtvych, bojovať na barikádach; kto sa neodvážil, len prizeral a nechal sa pohltiť filmovou projekciou, strhujúcou divokou hudbou a ukrajinskou vokálnou polyfóniou.
Vznik nového multimediálneho predstavenia Balaklava Blues eskalovalo následné dianie na Ukrajine: vojna v Donbase, kde zomrelo veľa ich priateľov, zostrelenie civilného holandského lietadla, ruská anexia Krymu a pocit pokračovať v rozprávaní. Manželia sa tomu dlho bránili, rany boli ešte stále veľmi čerstvé. Ťarcha nazbieraných emócií ich premohla a tak urobili jedinú možnú vec: zhudobnili ich a súčasne s predstavením vydali na albume Fly. Zďaleka odvážnejšie: do ukrajinskej tradičnej hudby integrovali elektroniku, hip hop, rock a o nič menej radikálne koncipovali filmovú a zvukovú zložku zahŕňajúcu autentické zábery z vojnových línií.
Jiří Moravčík a NMR (foto: press skupiny)