Pri pokuse rozlúštiť, čo sa skrýva za názvom Battle of Santiago, čoskoro zistíte, že si môžete vybrať.
A pretože kanadsko-kubánska kapela Battle Of Santiago svoje tajomstvo nikdy neobjasnila, záleží na vás, či dáte prednosť historickým vojnovým bitkám alebo drsnému futbalovému zápasu medzi Čile a Talianskom z roku 1962. Aj tak počúvate, tancujete, bavíte sa a čakáte, či pätica muzikantov a spevákov na poslednom albume „Queen & Judgement“ predsa len nepríde s nejakým vodítkom. Nepríde. Po chvíli vám je to ale jedno.
Za to vás strhne záujem o pozadí tej skutočne výbušnej hudby a vzápätí zaskočí informácia, že v kanadskom Toronte žije jedna z najväčších kubánskych komunít v Severnej Amerike. Nie je toho stále dosť, pretože podstatnú časť skladieb skupina natáčala na Kube.
„To sa môže stať snáď iba v Kanade,“ upozorňuje líder kapely, basgitarista Michael Owen, v narážke na národnostné zloženie kapely Battle of Santiago, zahŕňajúcej vedľa Kubáncov tiež Mohawka.
Nevšedný zvuk má tendenciu preskakovať z afro-kubánskych rytmov do post rocku, elektroniky, afrobeatu a jazzu.
Rozmetanie akýchkoľvek hraníc – zemepisných i tvorivých – sa pritom deje s absolútnou ľahkosťou. S filmovaním videoklipu skladby La Mota mali v Havane ale menší problém: spieva sa v nej „o la mujer verde“, čiže o zelenom liste, kubánskymi úradmi obyvateľstvu pod prísnymi trestami odoprenému.
Jiří Moravčík a NMR (foto: press Battle Of Santiago)