Afrobrazílski taneční vizionári Bixiga 70 zo São Paula sa po štyroch rokoch pripomenuli piatym albumom „Vapor“, ktorého piesne vyžarujú radosť. Séria silných inštrumentálok je poháňaná dynamickými dychovými nástrojmi a nákazlivými polyrytmami. Tento album je viac ako znovuzrodením, pretože stelesňuje plnohodnotnú párty.
Na novembrovom festivale Le Guess Who? v holandskom Utrechte sme na brazílskej kapele Bixiga 70 mohli oči nechať. A keď sa dychári združili okolo perkusionistky Valentíny Facury a ako uragán sa ju snažili odfúknuť, skoro sme sa o ňu báli. Nad nimi do toho neuveriteľne rezala jedna z najlepších brazílskych bubeníčok Simone Sou, pod ňou s gitarou tancoval Cristiano Scabello a pri klávesoch sa hadovite zvíjal Pedro Regada.
V tých chvíľach aby ste mali desať očí, pretože tieto orgie z druhu nezriadených bakchanálií nešlo jedným pohľadom stíhať. Bixiga 70 sú naozaj vo famóznej koncertnej forme a ako iste mnohí pochopili, na novom albume „Vapor“ prešli zásadnými zmenami. Ženy do inštrumentálnej kapely totiž nikdy nepatrili: túto nezastaviteľnú mašinu vždy riadili muži.
„Vapor nie je iba ďalší radový album, od tých minulých sa VÝRAZNE líši. Ide o reset a znovuzaloženie skupiny,“ vysvetlil neočakávané zmeny saxofonista Cuca Ferreira.
Džezový rokenrol
Katastrofálne následky covidu, šialená vláda prezidenta Bolsonara a nemožnosť koncertovať mnoho členov kapely existujúcej od roku 2010 donútili k odchodu a niektorí dokonca zomreli. Zostávajúci sa ocitli na dne: osobnom i finančnom. Napriek tomu z ťažkej krízy vyšli ako víťazi a skupinu Bixiga 70 už odteraz nemožno považovať za výhradnú milovníčku afrobeatu ako predtým.
Príchod Pedra Regadu pochádzajúceho zo severovýchodu Brazílie, hrajúceho úplne inak, než je v São Paulo bežné, totiž nanovo zdôraznil pestrý zvuk klávesov. Obe perkusistky zase zosilneli tlak na funky groove a nad skladbami albumu „Vapor“ akoby vyšlo melodické slnko.
„Počúvame džezový rokenrol, ktorý je vytesaný zo žuly, okorenený soulom, sambou a ska,“ dočítame sa v jednej z mnohých nadšených recenzií. A ako presne tieto slová platia, spoznajú návštevníci festivalu Colours of Ostrava, na ktorom Bixiga 70 v tomto roku vystúpia.
Jiří Moravčík, preklad NMR (foto: José de Holanda)