Boban Markovič Orkestar - Mrak (Fonó Records, 2019)
Boban Markovič Orkestar je jednou z najuznávanejších srbských dychových kapiel a Boban Markovič zrejme najlepším trubkárom, akého malo Srbsko v posledných rokoch.
Svojský svet balkánskych dychoviek predstavil svetovému publiku režisér Emir Kusturica vo filmoch Underground, V dome obesenca, Arizona Dream, alebo Čierna mačka, biely kocúr. Najväčšie hity zo spomínaných filmov tvoria aj súčasť repertoáru Bobana Markoviča. Jeho hudba využíva mnohé zo zdrojov, ktoré vytvárali rómsku a balkánsku hudbu. V repertoári Bobana Markoviča tiež počuť skladby z filmu „Guča!“, v ktorom hral syn Bobana Markoviča Marko hlavnú mužskú úlohu a zároveň zložil časť hudby. Veľmi sa nám páčil aj album Gipsy Manifesto, ktorý Boban Markovič Okestar nahrali spolu s Markom. V roku 2013 sme ho nominovali na jeden z najlepších world music albumov toho roku.
Albumová novinka Mrak voľne nadväzuje na predchádzajúci album Gipsy Manifesto
Po viac ako piatich rokoch neustáleho koncertovania sa Bobanov pohľad na mnohé aspekty života (osobné aj profesionálne) výrazne posunul. Jeho nový, v poradí pätnásty album odráža zážitky posledných rokov a znie ako skutočná balkánska tanečná párty s ohromujúcim výbuchom nadšenia a virtuozity. Boban Markovič na album Mrak nahral dvanásť piesní, ktoré môžu poslúžiť aj ako prehľad o súčasnej balkánskej hudbe a odpovedať na otázku, prečo je tak výnimočná. Kolekcia nových nahrávok znie tradične i moderne a najmä veľmi rytmicky.
Album otvára titulná skladba „Mrak“.
Jej text je o strážcovi temnoty v srdci, ktorý sa vracia domov zo svojej dlhej cesty, aby zistil, že aj jeho milovaných môžu prenasledovať ťažké mraky z temnej oblohy. Pieseň napísal samotný Boban a minulý rok v novembri sa k nej objavil videoklip. Jeho hlavnou témou je tanečná párty na rieke Dunaj a vidieť v ňom aj zábery slávnych pamiatok Budapešti.
Na albume počuť aj ďalšie tanečné skladby ako „Grom“ a „Rakija“ i jemnejšie piesne ako „Dusha“.
Niektoré nahrávky majú ambíciu vďaka elektronickým efektom posunúť hranice tradične usporiadaných dychových produkcií. Je v nich využívaný podmanivý zvukový dizajn, ktorý je svieži a zároveň tradične elegantný. Boban Markovič vyzbrojil album množstvom hudobných štýlov, ktoré prepájajú tradičný hudobný svet s moderným.
Tak ako na pravej balkánskej tanečnej párty, tak aj na tomto albume si každý nájde niečo svoje. Na albume počuť chytľavé melódie a pôsobivé spevy, ktoré poslucháča dokážu presvedčiť.
Posledné dve skladby albumu dopĺňajú príbeh balkánskej show.
Prvou z nich je skladba „Djobi djoba“ o cigánskych kráľoch, ktorú otestoval Boban Markovič Orkestar už na svojich koncertoch. Bulharská speváčka Alexandra Borisová na záver ešte spieva pieseň „Ederlezi“. Jej hlas znie krehko a snaží sa nájsť pátos a horkosť, aby sa vyrovnal s drsným mosadzným zvukom Markovičovho Orkestaru. Hypnotické usporiadania piesne a jej rytmy zavezú poslucháča do krajiny cigánov. Boban prepracoval starostlivo prepracoval pôvodné aranžmány oboch týchto piesní.
Albumová novinka „Mrak“ od Boban Markovič Orkestar sa dá považovať za to najlepšie, čo sa v poslednom čase zrodilo v modernej balkánskej hudbe, a preto vám ju radi predstavíme aj v našom vysielaní.
Róbert Gregor (foto: press)