BRÉMY SA KONCOM APRÍLA PREMENILI NA VÝKLADNÚ SKRIŇU SVETOVÉHO JAZZU

Brémy Club NightJazz sa stal globálnym hudobným jazykom, ktorý trvale obohatil národné kultúry po celom svete. A práve tento globálny pohľad bol v Brémach 25-28.4. 2019 najzreteľnejší. Zišlo sa tam takmer tri a pol tisíc profesionálnych  delegátov zo šesťdesiatichštyroch krajín, programovú ponuku tvorilo niekoľko desiatok koncertov a českú jazzovú scénu tam reprezentovali hneď tri veľtržné stánky.

Hlavnou témou bolo tento rok Nórsko – krajina, ktorá má už niekoľko dekád pozíciu svetovej jazzovej veľmoci. Nórska hudobná scéna je  výnimočná svojou schopnosťou prepájať improvizáciu s lokálnymi koreňmi.  Skvele to dokumentoval akordeonista Frode Haltli s početnou skupinou  Avant Folk, v ktorej boli zastúpené aj regionálne tradičné nástroje,  vrátane huslí hardanger.

Trochu iný pohľad priniesla nórska speváčka Kristin Asbjørnsen. Väčšinu svojho repertoáru komponuje v angličtine, jej sprievod tvorí kombinácia dvoch strunových nástrojov, gitary a africkej kory, ktoré zvukom pripomínajú európsku harfu.

Brémsky program dokumentoval aj známu skutočnosť, že jazz nemá presne definované hranice a že sa dokáže napojiť aj na modernú hudbu či alternatívu. Dôkazom je pätnásťčlenná zostava Flat Earth Society, ktorá existuje už dvadsať rokov a vedie ju belgický skladateľ Peter Vermeersch.

JazzaheadZáverečný deň veľtrhu Jazzahead! patril umelcom zo zámoria; od Austrálie cez Egypt a Brazíliu až po Severnú Ameriku. Rešpektovaná kanadská saxofonistka Jane Bunnett je známa dlhodobým záujmom o kubánsku hudbu a v Brémach vystúpila s čisto ženskou zostavou kubánskych inštrumentalistiek Maqueque.

Podobne ako iné festivaly a veľtrhy je Jazzahead! skvelou príležitosťou k rozhovorom a k pracovným stretnutiam. Český stánok navštívila napríklad izraelská speváčka a skladateľka Noam Vazana, aby si tam vyzdvihla čerstvo publikovaný rozhovor o svojej tvorbe.

Petr Dorůžka (foto: Nikolai Wolff)