Ľubo Burgr, známy zo skupín Ali Ibn Rachid a Požoň Sentimentál, dva roky po uvedení albumu „Burgr-Štrpka“, prichádza s novinkou „Burgr &“, na ktorej opäť dáva priestor textom skvelého slovenského básnika. Na albume sa podieľalo tiež niekoľko špeciálnych hostí.
Na nových nahrávkach nájdete nezvyčajnú koprodukciu viacerých prizvaných slovenských autorov a interpretov. Táto konštalácia začala naberať svoju podobu počas procesu tvorby, od leta 2021 do jesene tohto roku.
Osem piesní bolo nahraných v Home studio Ľuba Burgra v Bratislave, jedna v Prešove v štúdiu Jozefa Šarišského. Následne mix a master sa uskutočnil v Štúdiu Smile 4U records za asistencie Maja Džubáka, ktorý sa objavil ako spevák/raper v piesni „Útržky tanga“, spolu so Zuzanou Piussi.
Peter Lipa naspieval „Píseň“ a Zdenka Kvaskova skladby „Odbieham“ a „Čakajúci“.
Skladby „Medzi bielou a Čiernou“ a „Milenci svetla“ pre zmenu dopĺňa Robert Roth. Hudobnú zložku tvoria v zaujímavých variáciách (v každej skladbe iná), hudobníci ako dlhodobý súputník Ľ. Burgra, gitarista Daniel Hurtuk, Juraj Bartoš, Matúš Jakabčic, Miroslav Tóth, Ján Višňovský, Jozef Šarišský, Dalibor Burgr. Túto zostavu zaujímavo dopĺňajú Rentip a Dj Spinhandz.
Obal albumu vytvorila Barbora Šajgalíková, ktorá zvolila čistý konceptuálny štýl v podobe oranžového nejasného kruhu na bielom poli. V digitálnej verzii je album dostupný od 10. novembra.
Citlivý a hravý, no zároveň drzý, mrazivý a priamy.
Razantnou rytmikou sa necháte vtiahnuť do atmosféry, budete pokyvkávať a skladby vás nenechajú ostať ľahostajným. Textovo rozmanitý (nielen vďaka viacerým autorom ako J. Seifert, I. Štrpka, Z. Kvaskova, Ľ. Burgr), nejednoznačný, s prvkami abstrakcie, navádza k rôznorodej obrazotvornosti. Počúvanie je pri niektorých piesňach trochu náročnejšie vďaka viacvrstevnosti hudobných liniek zúčastnených nástrojov, ktoré paradoxne, spolu surealisticky vytvárajú fungujúci celok.
Burgr senzibilne morfuje pod vplyvom odlišných charakterov persón vstupujúcich do procesu tvorby a necháva sa im v piesňach prejaviť, čo vplýva tiež na farebnosť jednotlivých skladieb, zároveň má celý proces pevne v rukách a s prehľadom koordinuje kreovanie, ktorého výsledok poteší aj náročnejšieho poslucháča. V albume sa miesi niekoľko hudobných štýlov ako jazz, rock, elektronika, rap i ďalších.
Burgr v tom celom dokonale lavíruje a prepája jednotlivé prvky. Tento album je exhibíciou toho, čo dokážu všetci zúčastnení a tiež zaujímavým experimentom Ľ. Burgra, ktorý sa prejavil vo viacerých polohách. Jeho jazyk zároveň znie stále nezameniteľne.
Impresiu z počúvania vyjadrila Bibiána Grebeňová Šedivá:
„Tie večery, keď sa leží a vníma oddych… Keď sa mína pekný deň, ale keď bolo príliš veľa komunikácie. Alebo bol náročný a chýba sila na čokoľvek, okrem otočenia platne. Vtedy prichádza chuť si pustiť niečo pre seba. Nazvime to napríklad hlbšie? Hudbu od niekoho, kto má dar v hudobných farbách vyjadriť emócie vo vyzretej i hravej forme. Na albume Burgr & nájdeme Ľubove doterajšie polohy: divadelnú, „požoňskú“, „rašidovskú“ a tiež výpady do elektroniky, ktorá mu pristane. Spevy v mnohovrstvových textoch a Hurtuková gitara čistia hlavu od myšlienok. Potešili ma spolupráce so Zdenkou Kvaskovou, Rentipom, Robertom Rothom aj Petrom Lipom. Burgr tentokrát vykukol ladný aj drzý, poetický aj pesničkový, dovoľuje si na poslucháča a posúva hranice. Názov obsahuje znak „&“, snáď (keď ho vyslovíme) tento „end“ je začiatkom takýchto širších spoluprác. Pri počúvaní Burgr & mi stále beží na pozadí myšlienka, že tento album by možno bavil Toma Waitsa alebo Henryho Rollinsa. Mne aktuálne spríjemňuje túto jeseň a zimu, treba ho skúsiť počúvať na slúchadlá.“
Videoklip k piesni „Ice“.
Táto skladba vznikla ako prvá z albumu. Pôvodne mala vyjsť v podobe samostatného singla, ktorý sa rozvinul do deviatich piesní a vznikol tak album Burgr &. Ako jediná z celého albumu bola nahraná v súčasnej zostave Ali Ibn Rachid: Ľubo Burgr, Daniel Hurtuk, Jozef Šarišský, Dalibor Burgr a Ján Višňovský. Hudobne odkazuje na ich prvý album takzvaný „Hokejistický“. Text napísal Ľ. Burgr v angličtine, ľahko humorne, no podáva ho spôsobom, aký mu nie je príznačný.
Autorka klipu Viera Čákanyová narába s autentickými zábermi z Antarktídy. Zaujímavosťou je, že boli natočené pri realizácii filmov Biela na bielej a Frem. Polárnu krajinu farebne dotvára a zámerne sa nevyhýba nejasným, až rozmazaným nepokojným záberom, ktoré v strihu kontrastujú s vyváženým harmonickým vzdušným vizuálom.
Katarína Pirháčová a NMR (foto: press Burgr)