Carlos Nuñez – Inter-Celtic (Sony Import / 2014 )
Keltská hudobná scéna nie je len výsadou Írska a Škótska. Kelti kedysi žili aj v Portugalsku. Oficiálne historické pramene hovoria, že pomenovanie Portugalsko je odvodené z rímskeho označenia Portus Cale. Cale bola údajne rímska osada. Lenže existujú aj iné teórie vzniku pomenovania Portugalska. Keď slovo Portugalsko rozdelíte na Portu (čiže prístav) a „Galsko“ (čiže Galia), vzíde z toho – Prístavná Galia. A skutočne, na území Galície, ktorá dnes patrí Španielsku, no priamo susedí s Portugalskom, a to aj v línii morského pobrežia, žili kedysi Kelti – „Keltoiberi“. Je teda logické, že ozveny keltských tradícií zasahujú časť Portugalska i Španielska.
Zatiaľ, čo väčšina írskych a škótskych folkových skupín keltskej tradície, omieľala svoje spočiatku úspešné „reely a jigy“ bez výrazných známok zmien a preto mnohých začali nudiť, portugalskí a španielski folkoví hudobníci sa činili inak. Mnohí podnikali cestou fúzie odvážne hudobné výpravy do všetkých krajín v ktorých kedysi žili Kelti. Spájali keltskú hudbu do novotvaru takrečeno medzinárodného. Pre naše vnímanie pestrého. O tom, kto stojí na vrchole tohto snaženia netreba dlho uvažovať – Carlos Nuñez. Muž nazývaný „Jimi Hendrix gájd“. Nemusíte sa obávať vrešťania s konkurenčnou schopnosťou pretromfnúť ušľachtilé tóny cirkulárky. Carlos je skutočný maestro hry na tento nástroj, ale aj na iné nástroje. Združujú sa okolo neho najlepší hudobníci keltskej scény. V mesiacoch február – marec 2014, absolvoval turné v 30 severoamerických mestách. Z jeho zvukových záznamov vznikol koncertný album Inter-Celtic. Zmysel názvu bude asi každému jasný.
Hosťami medzinárodnej zostavy Carlosovej koncertnej skupiny boli napríklad Alan Stivell (vodca bretónskej keltskej scény), Ry Cooder (slávny predák Buena Vista Social Club), alebo The Chieftains (starí náčelníci írskej folkovej scény). Zároveň by však bolo prospešné pripomenúť Carlosov starší album, zrejme najlepší – Os Amores Libres (1999). Bez neho by v keltských luhoch a hájoch nebol život kompletný. Napríklad bez srdcervúcej balady María Soliña, venovanej pokornej, zbožnej chudobnej žene, ktorú upálili, ako čarodejnicu. Samozrejme, v stredoveku.
Miroslav Potoček