Chuck Prophet je kalifornský spevák, skladateľ, gitarista a hudobný producent, ktorý na seba upozornil už v psychedelickej skupine Green on Red. Nedávno prekonal nádorové ochorenie lymfatického systému, z ktorého ho vyliečila cumbia dominujúca na albume „Wake the Dead“.
Počas štyroch dekád na hudobnej scéne si Chuck Prophet vybudoval zaslúženú reputáciu. Vďaka zmesi viacerých štýlov si tento hudobník zachoval svoju tvár a nie nadarmo je stelesnením Americany. Jeho kariéru pred dvomi rokmi zastavila diagnóza lymfómu v štvrtom štádiu. No bola tu nádej, pretože dala sa liečiť. V istom zmysle nový album „Wake The Dead“ rozpráva tento príbeh. Jeho piesne sú o ceste od choroby k zdraviu, od úzkosti k úľave, od strachu k nádeji. Zotavovanie znamenalo, že Prophet mal veľa voľného času, ktorý využil na počúvanie hudby. Za svoje úplné uzdravenie vďačí hudobnej kultúre cumbia.
„Hudba je mojím záchrancom prehlásil Chuck Prophet, keď v sanfranciskej štvrti Mission narazil na Cumbia Night“.
Vrodená zvedavosť
Cumbia ako hudobný štýl pochádzajúci z Kolumbie a ďalších častí Latinskej Ameriky ho úplne uchvátila. Jej rytmická atmosféra spojená so všetkým, čo San Francisco ponúkalo, z nej robí dokonalú tanečnú hudbu. Prophet sa po chorobe spojil s ¿Qiensave?, čo je skupina pôsobiaca v meste Salinas, ktorej korene siahajú až do mexického štátu Michoacán. Spolu so svojou vlastnou kapelou Mission Express začal s ňou koncertovať. Nasledovalo nahrávanie, ktorého výsledkom je album „Wake The Dead“.
Cumbia mala na nové nahrávky hlavný vplyv, no Prophetové texty nie sú o nič menej zaujímavé. Vďaka svojmu pokrivenému humoru a osobitému vnímaniu dokáže aj z tých najtemnejších hlbín vykúzliť akúsi nádej. Čo je tentoraz iné, je to, ako ¿Qiensave? pridávajú svoje bezstarostné rytmy. Tento mix, ako Prophet poznamenáva, je podobný tomu, ako reggae v jeho mladosti ovplyvnilo The Clash.
Uvoľnenie
Album ‚Wake The Dead‘ je predovšetkým o uvoľnení, o čom svedčí už titulná skladba. Ako sa The Mission Express prepletajú okolo hojdavého tempa ¿Qiensave? Prophet spieva, že „prebudí mŕtvych a postaví ich na nohy“. Zabudnite na snahu ovládať to, čo nemôžete a jednoducho si urobte piknik. Janglingové gitary rýchlo ustúpia rytmu s náznakami reggae v piesni „Betty’s Song“, ktorá je stelesnením túžby dieťaťa imigrantov. Nádej naberá romantické obrátky tiež v tanečnej skladbe „Give The Boy A Kiss“. V niektorých skladbách počuť aj akordeón, ktorý napríklad skladbe „First Came The Thunder“ dodáva melancholický nádych.
„Je to hudba víkendov robotníckej triedy. Cumbia je romantika, jedlo, rodina, hudba, tanec, či už osamote v tieni, alebo s partnerom. Táto hudba vás môže rozplakať, ale sú to všetko slzy radosti a je to nádherné.“
Na piesni „Sally Was A Cop“ sa podieľal tiež americký spevák, gitarista a skladateľ Alejandro Escovedo. Jej text je o tragickom násilí v karteloch: „Sally bola policajtka, ale teraz je vojačka“. V najtemnejšej skladbe albumu „In The Shadows (For Elon)“ ponúka Prophet pochmúrny pohľad na skorumpovanú spoločnosť, no k záveru albumu sa vracia späť k optimizmu, pretože ho uzatvára príznačne nazvanou skladbou „It’s a Good Day to Be Alive“. Po tom, čím si prešiel, kto môže poprieť, že dobrý deň je ten, keď môžete všetky starosti za hlavu? Skladba znie ako obrovský výdych.
Osobne sa musím priznať, že som tvorbu tohoto speváka doposiaľ veľmi nepoznal. Narazil som na ňu náhodou nedávno pri sledovaní kanála KEXP, na ktorom predstavoval nahrávky z nového albumu. Po odsledovaní programu, som si tento album vypočul na jednej zo streamovacích sietí a páčil sa mi takmer celý, čo je hlavný dôvod, prečo ho posúvam do našej rubriky „Album týždňa“.
Róbert Gregor (foto: press Chuck Prophet)