Medzinárodný filmový festival Cinematik, ktorého 13. ročník sa bude konať od 11. do 16. septembra 2018 v Piešťanoch, ponúkne v rôznych sekciách okrem iného aj tituly trinástich domácich a svetových režisérok a scenáristiek. Filmy, ktoré od nich budú môcť návštevníci a návštevníčky festivalu vidieť, ocenili na medzinárodných fórach v Cannes, Berlíne, Toronte, Rotterdame, Sundance, Locarne, Göteborgu a ďalších.
Priestor dostanú napríklad koprodukčná talianska dráma Šťastný Lazzaro (2018) režisérky Alice Rohrwacher o mladom dobrosrdečnom Lazzarovi, ktorý je až tak dobrý, že si ľudia myslia, že je mentálne zdravotne znevýhodnený či nórska koprodukčná dráma Čo len ľudia povedia (2017) režisérky a scenáristky Iram Haq, ktorá zas upúta príbehom šestnásťročnej Nishy z pakistanskej rodiny. Nisha si užíva slobodný život v Osle až do chvíle, keď sa jej rodina rozhodne ju nezmyselne a radikálne ochrániť pred nástrahami západného moderného sveta.
Svoje miesto v programe budú mať aj dve snímky, Nina (2018) debutujúcej poľskej režisérky Olgy Chajdas a Prevýchova Cameron Postovej (2018) režisérky, scenáristky, herečky Desiree Akhavan, dotýkajúce sa témy homosexuality, ako aj autorský americko-nemecký film režisérky a scenáristky Jennifer Fox s názvom Príbeh (2018) o dokumentaristke, ktorá vďaka svojej školskej práci z detstva postupne odhaľuje sexuálne zneužívanie.
Okrem toho sa návštevníci a návštevníčky festivalu môžu tešiť aj na netradičnú gruzínsku drámu Hrozná matka (2017) Any Urushadze, rumunský titul Lemonade (2018) režisérky a scenáristky Iony Uricaru, observačný nórsky dokument Detstvo (2017) Margreth Olin zameriavajúci sa na spoločné detské hry a svety, pozorujúc deti v konkrétnej škôlke počas jedného roka, ale aj nórsko-švédsku dramédiu Svet čaká (2014) Mariken Halle. V polnočnej sekcii na festivale uvedú i šokujúcu francúzsku hororovú drámu Trouble Every Day (2001) režisérky a scenáristky Claire Denis.
Priestor dostanú aj tiež tri slovenské dokumenty. Snímka Po sezóne (2018) Andrei Kalinovej vykreslí históriu legendárnej budovy Machnáč v Trenčianskych Tepliciach, dokumentárny projekt Smutné jazyky (2018) Anny Gruskovej priblíži otázku prítomnosti Karpatských Nemcov na Slovensku a celovečerný dokument Mečiar (2017) Terezy Nvotovej sa zameria na rozporuplné obdobie počas politikovho pôsobenia vo vláde.
Zdroj článku: Sita