Nedávno sme zverejnili článok s názvom „Čo sme počúvali pred 30 rokmi“, doplnený rebríčkom našich najobľúbenejších albumov roka 1987.
Teraz preskočíme do roka 1997. Rok 1987 však úplne neopustíme. Vtedy sa totiž uskutočnilo niečo, čo ovplyvnilo našu hudobnú orientáciu – stretnutie niektorých zástupcov nezávislých gramofónových vydavateľstiev a hudobných expertov, ktorí počas tohto stretnutia položili základy vzniku scény world music.
V nasledujúcich rokoch začínalo byť čoraz viac zrejmé, že táto udalosť mala pre vývoj hudby nemalý význam.
Scéna world music bola totiž na rozdiel od všetkých scén, ktoré dovtedy vznikli, zameraná na hudbu celého sveta – predovšetkým na hudbu nespočetného množstva lokálnych štýlov. Väčšine z nich dovtedy nebolo umožnené preniknúť do širšieho povedomia. Túto skutočnosť sme si uvedomovali a začali sme sa o world music zaujímať. Poskytovala také veľké množstvo nových hudobných objavov netušenej krásy, že hudbymilovný človek im mohol len ťažko odolať. No, bohužiaľ, nepredpokladali sme, že okrem pochopenia narazíme aj na nepochopenie, ba výnimočne aj na negáciu, ktorá vyplývala z hudobnej jednostrannosti, dokonca aj medzi niektorými našimi kolegami redaktormi, ktorí odmietali všetko, čo nebolo anglické, americké, čo nebolo populárne, módne, čo si vyžadovalo nové spoznávanie. Zatiaľ, čo my sme scéne world music otvárali dvere a snažili sme sa ľudí s jej tvorbou oboznámiť, väčšina slovenských médií o nej mlčala.
World music menila dovtedajšie nazeranie na hudbu. Odstraňovala bariéry – žánrové, rasové, generačné.
Odrazu mohli v medzinárodnom meradle debutovať nielen mladí hudobníci, ale aj babičky a starčekovia a mohli byť „in“. (Buena Vista Social Club). Odrazu mohla byť príťažlivá nielen hudobná skupina z Anglicka alebo USA, ale aj z Madagaskaru. (Tarika). V roku 1997 sme už piaty rok naplno žili v znamení world music, čo sa prejavilo aj v našom výročnom rebríčku najlepších albumov. Nastala veľká zmena. Už v ňom nedominovala anglo-americká hudobná scéna. Dominovala scéna medzinárodná. Namiesto agresívnosti ponúkala temperamentnosť, namiesto zvukových efektov – skladateľskú invenciu, namiesto pozérstva a umelosti – prirodzenosť. Dnes už má svoje rebríčky, periodiká. World music je od roku 1992 súčasťou americkej Grammy Award v kategórii Best World Music Album.
Miroslav Potoček
Najlepšie albumy roka 1997
- Buena Vista Social Club (Ry Cooder and Friends/Kuba/USA)
- Carlinhos Brown – alfaGAMAbetiZADO (Brazília)
- Nēnēs – Akemodoro Unai (Okinawa)
- Daniela Mercury – Feijão com Arroz (Brazília)
- Lhasa – La Llorona (Kanada)
- Teofilo Chantre – Di Alma (Kapverdské ostrovy)
- Hedningarna – Hippjokk (Švédsko)
- Tarika – Son Egal (Madagaskar)
- Geoffrey Oryema – Night to Night (Uganda)
- Philippe Eidel – Mammas (Madagaskar/Francúzsko)
- Rosanna And Zélia – Passagem (Brazília)
- Gilberto Gill – Quanta (Brazília)
- Daúde – 2 (Brazília)
- Orchestre National de Barbès – En Comcert (Francúzsko/Alžírsko)
- Cesária Évora – Cabo Verde (Kapverdské ostrovy)
- Pink Martini – Sympathique (USA)
- Cyrius Martínez – La Banda (Francúzsko)
- Bévinda – Fatum (Portugalsko/Francúzsko)
- Loreena McKennitt – The Book of Secrets (Kanada)
- Natacha Atlas – Halim (Belgicko/GB/Nation)
- Robert Waytt – Shleep (GB)
- Madredeus – O Paraíso (Portugalsko)
- Andreas Vollenweider – Kryptos (Švajčiarsko)
- Les Pires – En Piste (Francúzsko)
- Bob Dylan – Time Out of Mind (USA)
- Sabah Habas Mustapha And The Jugala All Stars – Jalan Kopo (GB/Indonézia)
- Orquesta Aragón – Quien sabe sabe (Kuba)
- Laika – Sounds of the Satelites (GB)
- Boubacar Traoré – Sa Golo (Mali)
- Hamid Baroudi – Five (Alžírsko)
- Taj Mahal And The Hula Blues – Sacred Island (USA/Havaj)
- Deep Forest – Comparsa (Francúzsko)
- Björk – Homogenic (Island)
- Jackie Leven – Fairy tales for Hard Men (Škótsko)
- Susana Baca – Susana Baca (Peru)
- Egschiglen – Gobi (Mongolsko)
- Rasha – Sundaniyat (Sudán)
- Totó La Momposina – Carmelina (Kolumbia)
- Stereolab – Dots and Loops (GB)
- Márta Sebestyén – The Best of Márta Sebestyén (Maďarsko)
- Kroke – Eden (Poľsko)
- Choying Drolma And Steve Tibets – Cho (Nepál/USA)
- Huun-Huur Tu – If I´d Been Born an Eagle (Tuva)
- Tosca – Opera (Rakúsko)
- Nikola Parov – Kilim (Bulharsko)
- Afro-Cuban All Stars – A toda Cuba le gusta (Kuba)
- 8½ Souvenirs – Souvonica (USA)
- Tindersticks – Curtains (GB)
- Salif Keita – Sosie (Mali)
- The Klezmatics – Possessed (USA)
- Paban Das Baul And Sam Mills – Real Sugar (India/GB)
- Ben Folds Five – Whatewer and Ever Amen (USA)
- Jai Uttal – Shiva Station (USA)
- La Cucina – Bloom
- Henri Dikongué – C´est La Vie (Kamerun)
- Amon Tobin – Bricolage
- Kid Loco – A Grand Love Story (Francúzsko)
- Portishead – Portishead (GB)
- Thievery Corporation – Sounds From the Thievery HI-FI
- Blur – Blur