CONGOTRONICS INTERNATIONAL: KDE JE TEN PRAVÝ?

Predstavte si, že v štúdiu márne hľadáte zvukový industriálny post-punkový grál a kde nič tu nič. Medzitým v Kinshase vylezie z vrakoviska partia dedinských muzikantov, utrie si ruky od špiny a je hotovo. Síce netuší ako, ale na tom nezáleží.

Aby ich bolo na ulici počuť, tradičnú drnkaciu skrinku likembé prehnali cez obskúrne zosilňovače a drevené bubny posilnili kovovými perkusiami. Potom prišli do Európy a západní promotéri sa nestačili diviť: to na čom roky pracovali, im konžské skupiny Konono No.1 a Kasai Allstars zahrali ako by sa nechumelilo; a ku všetkému tak drsne extaticky, že sa avantgardistom zatočila hlava.

Nápad spojiť dve skupiny vyšiel z hlavy Marca Hollandera z belgického labelu Crammed Discs, ktorý ich mal v katalógu.

Dvojalbum „Tradi-Mods vs. Rockers“ potom v roku 2010 zaznamenalo, akú ozvenu na nezávislej rockovej a electro noise scéne tieto tranzové kapely zanechali. Do nadčasového multikultúrneho projektu sa vtedy zapojilo viacero amerických a európskych skupín, na svetové turné pod názvom Congotronics International sa s Afričanmi vydali ale už len Deerhoof, Wildbirds & Peacedrums, Matt Mehlan zo Skeletons a kultová argentínska experimentátorka Juana Molina.

Vysvetľujúci názov albumu „Whereʼs The One?“: „Nikto nechcel byť prvý, pretože každý sa bál prvý udať takt. Zvlášť Západniari, pri pohľade na naštartovaných Konžanov.“

Hrali upravené verzie konžských skladieb a aj úplne nové, vznikajúce za rovnomerného prispenia všetkých v rámci skúšok na turné alebo v jeho priebehu, kedy sa každý z koncertov nahrával. Dohoda, kto v nich bude mať navrch, neexistovala, to jednoducho tak vyšlo. Napríklad keď na seba v skladbe „Banza Banza“ strhol pozornosť spevák Kabonga Thisense z Kasai Allstars a s likembé sa pridali Konono No.1.

Dvadsaťtri naživo nahraných skladieb trvalo zostaviť a zmixovať bubeníkovi menom Greg Saunier celých desať rokov, tak dlhé čakanie sa však oplatilo a my tak máme k dispozícii záznam mimoriadneho a poslucháčsky strhujúceho hudobného spojenia orámovaného otázkou: „Čo by z nás zostalo, ak by sme boli stále rovnakí?“

Jiří Moravčík a NMR (foto: press Congotronics International)