Devo – Turn Around: B-Sides & More (1978-1984) (Rhino/Warner Bros, 2019)
Nezvykneme písať o nových kompilačných albumoch zostavovaných z tvorby väčšieho množstva rozličných hudobníkov a kapiel – v posledných rokoch totiž veľa zaujímavého repertoáru neobsahovali. Samostatnou kapitolu sú však občas kompilácie repertoáru určitých jednotlivých kapiel, obzvlášť starých, často už neexistujúcich, ktoré môžu poslúžiť aj ako konfrontácia minulosti s dneškom. Práve teraz jeden taký album vyšiel starej skupine Devo (vznikla v roku 1972), ktorá je však s dlhodobými pauzami aktívna dodnes. Spomenutá konfrontácia vyvoláva pri počúvaní tohto albumu rôzne otázky a odpovede. V prvom rade smeruje k porovnaniu úrovne dnešnej rockovej hudby s úrovňou starej, fakticky historickej.
Americká skupina Devo bola jednou z najoriginálnejších v oblasti new wave, najmä v jej slávnych rokoch 1979 – 1981. V oblasti rocku páchala podvratnú činnosť, postavila ho na hlavu, ako aj šoubiznis a popularitu. Na začiatku kariéry vysvetľovala svoj neúspech tým, že sa vždy snažila hudbou vyhnať divákov z koncertných sál. Do širšieho povedomia prenikla aj zásluhou všestrannej podpory zo strany Briana Ena, Davida Bowieho, Iggyho Popa a Roberta Frippa. Nepatrila k hviezdam prvej veľkosti, no bola populárna a mala svoje publikum. Oplývala bláznivými nápadmi a ironickým, satirickým humorom, neraz parodickým, zosmiešňujúcim obzvlášť gýčovosť. Priaznivci Devo sa tešili na každý nový album ich obľúbenej skupiny i jej nové koncertné turné – vždy totiž prekvapila niečím uleteným, a to nielen v hudbe, ale i v choreografii a vizuálnej prezentácii (plastové vlasy s účesom Johna Fitzgeralda Kennedyho), ktoré zabezpečovali veselú zábavu. Dnes už je takýto prístup k umeleckej prezentácii veľmi vzácny.
A nakoniec s tým všetkým súvisela aj odveká podstata každého zmysluplného umenia – základná nosná myšlienka a celkový filozofický koncept. Tie Devo poskytli poslucháčom i divákom mierou vrchovatou. Ich názov bol odvodený z pojmu slova devolúcia, aplikovaný na moderné civilizácie, ktoré sa vracajú naspäť k dávnovekej mentalite stáda. Opodstatnenosť vyše štyridsať rokov starej filozofie Devo potvrdzuje aj dnešná situácia na Slovensku, stádovosť ovplyvňovaná primitívnymi formami reklamy a zábavy v komerčných médiách, ktorá patrí k znakom slovenskej spoločnosti v oblasti kultúrnej i politickej ( brainwashing, bulvár, superstars, reality show, konšpiračné teórie).
Kompilačný album Devo – Turn Around: B-Sides & More (1978-1984) obsahuje pätnásť piesní zostavených z takzvaných „bé strán“ singlov a raritných nahrávok. Poslucháč by teda teoreticky mal očakávať – zjednodušene povedané – slabšie pesničky obvyklé pre „B-sides singles“, no niektoré pôsobia akoby boli určené pre „A-sides singles“. Hýria nápaditosťou, punkovou energiou, a čo je neuveriteľné, dodnes pôsobia sviežo, mladistvo, moderne. Album začína skladbou Social Fools z „B-strany“ singla Be Stiff, ktorý vyšiel v júli roku 1978. Väčšina priaznivcov Devo bude asi poznať všetky skladby tejto kompilácie, napríklad unášajúcu Going Under z albumu New Traditionalists (1981), no možno takú, akou je napríklad Find Out, niektorí poznať nebudú. A pre nich bol tento kompilačný album vydaný, no nielen pre nich, ale aj pre všetkých hudbymilovných ľudí, ktorí sa pre rozšírenie svojich hudobných obzorov radi oboznámia aj s hudbou minulosti.
Miroslav Potoček (foto: archív)