EDITORS PONÚKAJÚ EXPERIMENT AJ POP

editors in dreamEDITORS – IN DREAM (PIAS RECORDINGS 2015)

Zásadná kapela súčasnej britskej scény – Editors – práve prichádza s piatym albumom In Dream. Zohratá partia hudobníkov na čele so spevákom Tomom Smithom zaujala už debutom The Back Room v roku 2005. Vtedy to bola „len“ poctivá britská „gitarovka“. No na neskorších albumoch Editors nestagnovali, ale svoj zvuk posúvali stále vpred. Začali vo veľkom využívať syntetizátory, ich zvuk bol ešte surovejší, a tak sa trochu vyhranili voči prirovnaniam k Joy Division či Echo & the Bunnymen. Veď podľa ich vlastných slov, obe kapely sú príliš staré na to, aby ich hudbu ovplyvnili. Sami v minulosti hovorili skôr o kapelách ako R.E.M. či The Walkmen. Ich cesta na hudobné výslnie bola trochu kľukatá: viackrát v časoch, keď začínali, menili názvy. Neskôr odišla jedna z postáv kapely, gitarista Chris Urbanowicz, z dôvodu nezhôd v hudobnom smerovaní. No kapela kráčala stále ďalej svojím smerom, čoho dôkazom je aj aktuálny album. Tom Smith uviedol, že im tentoraz išlo o to, dokázať, že „hudba môže byť zároveň pop i experiment“. Po vypočutí nových desiatich skladieb s ním možno jednoznačne súhlasiť. Na rozdiel od minulosti, keď výsledný zvuk pesničiek nechali ovplyvniť názormi producentov (spolupracovali napríklad s Markom Ellisom aka Floodom), tentoraz bolo celkové vyznenie albumu len na nich samotných.

Nové piesne plávajú v temnejších vodách, výrazný vplyv majú klávesové pasáže. Ako by sa patrilo na piaty radový album, už to nie sú žiadni začiatočníci, hoci táto kapela ani vo svojich začiatkoch nepôsobila nevyzreto. Sú tu silné momenty – skladba Forgiveness má typický Smithov vklad vďaka zádumčivému vokálu, a predsa je to „hitovka“ ako vyšitá. Skvelý refrén, skvelá gradácia. Na inom mieste albumu, v piesni Our Love znejú ako synth pop  osemdesiatych rokov, možno nevdojak evokujú Visage a ich Fade to Grey, no pri počúvaní tejto piesne to vôbec neprekáža. Pesnička Life Is Fear má zasa „štadiónovú“ atmosféru, akú v posledných rokoch majú niektoré skladby napríklad Muse. Úvodná No Harm, ktorá bola pilotným singlom, hneď zhurta privádza poslucháča do zvukovej temnoty typickej pre experimentálne kapely. Editors nesklamali, tak ako zatiaľ nikdy. Na piatom albume sú zastúpené obe ich hlavné polohy: post-punková zádumčivosť i schopnosť nahrať gitarovú „hitovku“, aj keď ponorenú do černejších nálad. Teda, experiment aj pop zároveň – ich súčasné motto im vyšlo. V dnešnom programe 120 minút s hudbou budú dominovať práve Editors, okrem piatich nových pesničiek si zaspomíname aj na niekoľko starších.

Matej Lauko