EDITORSKÝ VÝBER: 20/2024

Dozviete sa o novinkách, ktorými nás potešili Shannon & The Clams, Amaka Jaji, Barry Adamson, Bibi Club, alebo domáci producent Stroon.


Skupina Shannon & The Clams je spájaná vďaka svojim koncertom s dobrou náladou, no jej nový album „The Moon is in the Wrong Place“ bol inšpirovaný tragédiou. V roku 2022 zahynul pri autonehode speváčkin snúbenec Joe Haener. Stalo sa tak len niekoľko týždňov pred ich svadbou. „Všetci sme cítili naliehavosť vytvoriť niečo, čo by počítalo s týmto meteoritom, ktorý narazil do našej planéty,“ povedal klávesák Will Sprott. „Toto je najkoncentrovanejšia nahrávka, akú sme kedy urobili, pretože všetko vychádza z jedinej traumatickej udalosti.“ I keď texty sú ťažké, nové nahrávky napokon vyústili do doposiaľ najlepšieho albumu skupiny. Novinka pôsobí naliehavo a inšpiratívne, v jej nahrávkach počuť srdcervúci, vokálny prejav a zaujímavú inštrumentáciu detailne zachytenú Danom Auerbachom z The Black Keys.


Amaka Jaji je nielen fotografka, ale i hudobníčka. Je zrejmé, že jej vizuály a hudba k sebe celkom dobre pasujú. V skladbe „Oudad“ jej štýl vystihuje dedičstvo líbyjskej kultúry, ktorý je oslavovaný komunitou. Vo svojom novom projekte „Tidet“ sa snaží spojiť starú a novú Líbyu, pretože podľa nej tradičné rytmy potrebujú osvieženie: „Tuarégska hudba bola v deväťdesiatych rokoch skostnatelá. Zasekli sme sa v starých štýloch a naše kapely robia veľmi podobnú hudbu.“ V prípade Amaka elektronika a tradičné rytmy z darbuky a oudu vyúsťujú do akejsi transovej hudby. Niet divu, veď hudobníčkin otec bol súfijský majster, ktorý ju už v ranom veku zoznámil s duchovnými spevmi. Video bolo nahraté v jej rodnom meste Ghat a ukazuje krásu Líbye s jej rituálmi.


Pri tvorbe svojho desiateho albumu hľadal bývalý basgitarista skupín Magazine a Bad Seeds Barry Adamson inšpiráciu v minulosti. Stále bol v reflexívnej nálade, keďže v roku 2021 vydal „Up Above The City, Down Beneath The Stars“, prvý diel svojich memoárov. Novinka „Cut to Black“ nie je soundtrackom ku knihe, ale akousi alternatívnou históriou. Barry o nej povedal: „Začal som si predstavovať svoj život bez seba. Bol som pozorovateľom, ktorý sa pozerá na súčasný mútny svet a robí záznam toho, čo v ňom našiel.“ Je to pohľad na ranú históriu pop music a popkultúry, začínajúci smrťou Sama Cooka – zavraždeného v roku 1964 v moteli v južnej časti Los Angeles. Podobne ako na predchádzajúcich albumoch sa inšpiroval prvkami klasického rock n‘ rollu, soulu, R&B, gospelu a jazzu a filtruje ich cez moderné produkčné techniky. Barry sa pri tvorbe tohto albumu očividne veľmi dobre bavil, čo pozorný poslucháč pomerne rýchlo vycíti.


Druhý album „Feu de garde“ montrealskej skupiny Bibi Club sa tematicky vracia do minulosti. Hudba, ktorú tvoria speváčka a klávesistka Adèle Trottier-Rivard a gitarista Nicolas Basque (zo skupiny Plants & Animals), má v žilách nostalgickú melanchóliu, ktorá vás dokáže rozochvieť. Nazvať ju smutnou by nebolo úplne správne, ale z jedenástich nových skladieb vanie zádumčivý vánok, ktorý vás podnieti zavrieť oči, pohupovať sa a cítiť, ako vám fúka do tváre. Niektoré piesne sú tanečné, iné folkové a ďalšie evokujú francúzsky pop 60. rokov prostredníctvom post punku zo začiatku 80. rokov. Dominuje dychtivý spev a piesne prevažne vo francúžštine. Aranžmány sú minimálne, no veľmi filmové a pripomínajú tvorbu Morr Music zo začiatku 90. rokov (The Notwist, Lali Puna). Od jesennej skladby „Parc de Beauvoir“ cez jarný rozkvet „Rue du Repos“ je to album pre všetky ročné obdobia, prinajmenšom pre každého, kto má chuť na niečo horkosladké.


Transformácia toho akí sme môže niekedy pripomínať snahu zdvihnúť tektonickú dosku. Predstavu o tom, ako toto úsilie môže znieť, vám dá nový album elektronického producenta Stroona. Prvou ochutnávkou je singel „Tectoniclifting“, ktorý cez éterické trávnice, japonské perkusie, tranceové syntetizátory a hmlovú sirénu vyjadruje veľkosť a zároveň márnosť úsilia stať sa iným ako som. „Tectoniclifting je ten typ skladby, ktorý vznikne neplánovane. Pôvodne som ju vytvoril pre jedno divadelné predstavenie, kde sa však už nezmestila. Nakoniec mi ale skvele sadla ako dynamický vrchol B strany platne a zároveň dobrá zvuková zmena v rámci celého albumu“, prezradil o svojej novej skladbe Dalibor Kocián a.k.a. Stroon.