EDITORSKÝ VÝBER: 29/2024

Primal Scream ohlásili nový album a zaujali nás aj novinky, ktoré zverejnili Altin Gün, Marc Almond, Channel Tres, či in memoriam „Meky“ Žbirka.


Primal Scream ohlásili po ôsmich rokoch nový album „Come Ahead“ singlom s názvom „Love Insurrection“. „Ak by sme hľadali nejakú celkovú tému, tak by to mohol byť konflikt, či už vnútorný alebo vonkajší,“ povedal líder Bobby Gillespie. Tvorba nových piesní sa začala v roku 2022 a prebiehala v čase, kedy si Bobby nebol istý, či ešte niekedy nahrá ďalší album. „Príbeh bol na prvom mieste. Bobby skladal nové piesne sám na akustickej gitare. Nápady prichádzali rýchlo, v dlhých prívaloch inšpirácie,“ píše sa v tlačovej správe. Tento proces spolu s prispením producenta Davida Holmesa a dvorným gitaristom menom Andrew Innes načrtol nové smerovanie. Stretnutia sa uskutočnili medzi Belfastom, Londýnom a Los Angeles.“


Altin Gün sú považovaní za majstrov tureckého psychedelického folkrocku, pretože plynule hovoria jazykom tureckej hudby, najmä tej zo 60. a 70. rokov. Ich nová pieseň má však miernu príchuť začiatku 80. rokov. Počuť v nej dynamickú basovú linku, bicie s dozvukom, typické gitary a túžobné vokály, ktoré nám aj bez znalosti turečtiny dávajú tušiť, o čom „Gönül Dağı“ je: Je o tajnej láske! V tureckej romantickej obraznosti je v piesni vykreslené všetko, čo sa dotýka srdca: názov by sa dal preložiť ako „Srdce hory“. Jej text napísal jeden z najznámejších tureckých pesničkárov Neşet Ertaş, ktorý zomrel v roku 2012. Jeho veľkým fanúšikom je Erdinc Ecevit Yildiz, spevák a hráč na bağlama, spoluzakladateľ amsterdamskej skupiny. Od začiatku sa o mikrofón delil so speváčkou Merve Daschdemir, no tá po ôsmich rokoch kapelu opustila. Erdinc je teraz jediným spevákom a skladba je prvým singlom novej päťčlennej zostavy, ktorá je počas leta na festivalovom turné po celej Európe.


Marc Almond zverejnil album „I’m Not Anyone“, ktorý je kolekciu coververzií zahŕňajúcou rôzne žánre, od psychedelického rocku až po folk, gospel a soul. Spevák, ktorý v súčasnosti žije v Portugalsku, o novej kolekcii povedal: „K tvorbe takéhoto albumu pristupujem vždy s veľkou radosťou, pretože to znamená približne rok počúvania starých a nových piesní, vytvárania zoznamov, do ktorých pridávam alebo z nich uberám piesne a v priebehu tohto procesu objavujem alebo znovuobjavujem niektoré takmer zabudnuté klenoty. Pri úvahách o procese výberu Almond zdôrazňuje emocionálnu rezonanciu každej skladby a poznamenáva: „Nie sú to obzvlášť piesne s príbehom (hoci pre mňa sú texty vždy na prvom mieste), ale viac ako kedykoľvek predtým som sa tentoraz zameral na to, ako sa pri piesni cítim, a na emocionálnu rezonanciu, ktorú v sebe nesie.“


Channel Tres z Kalifornie konečne vydáva svoj debutový album „Head Rush“. Je to funkový letný soundtrack, ktorý znie ako undergroundová párty. Tento hudobník už roky cestuje po svete ako dídžej. Jednu zo svojich skladieb na svojom albume pomenoval podľa berlínskeho nočného klubu „Berghain“. V minulosti v ňom hral naživo a bol veľmi nadšený z jeho energie. Pieseň zachytáva pocit prijatia a slobody medzi reverendmi a zvláštny pocit komunity pri tanci. Zmes industriálnych techno prvkov a oldschoolového housu môže navodiť pocit, že stojíte v hlavnej hale Berghainu.


Náhoda spojila skupinu ľudí so spoločným záujmom dokončiť nenahrané skladby Mekyho Žbirku. Jeho hudobný odkaz obsahuje množstvo rozpracovaných skladieb, ktoré Meky nestihol dokončiť. Jednou z nich je pieseň „Nora“ s textom slovenského básnika a textára Daniela Heviera. Singel produkovali David Žbirka a Oliver Torr v spolupráci so spoločnosťou FamePlay, ktorá pomohla upraviť a vyčistiť Mekyho vokály z pôvodného dema prostredníctvom technológie umelej inteligencie. Pri rozhodovaní o tomto projekte Mekyho rodine pomohla jasná odpoveď od spoločnosti Chat GPT. Skúsili ju osloviť s otázkou, či by bol Miro Žbirka s AI spokojný a dostali nasledovnú odpoveď: „Miro Žbirka bol známy svojou otvorenosťou novým technológiám a inováciám. S najväčšou pravdepodobnosťou by bol s AI spokojný, najmä ak by prispela k jeho hudobnej tvorbe alebo zlepšila zážitok fanúšikov. Technológia AI by mohla pomôcť pri hudobnej produkcii, správe dedičstva alebo pri vývoji nových spôsobov, ako osloviť a zaujať poslucháčov,“ povedala o spolupráci Katka Žbirková. „Produkčne sme sa s Oliverom Torrom držali súčasného zvuku a chceli sme, aby sa pieseň atmosférou pozerala do budúcnosti, čo vystihuje okolnosti, za ktorých nahrávka vznikala, a nástroje, s ktorými sme pracovali,“ dodáva David Žbirka.