Svojimi novinkami nás tentoraz zaujali Fka Twigs, Mogwai, Ela Minus, Kapo, košický hudobník Lolokar a Jana Kirschner.
Anglická speváčka FKA Twigs stelesňuje túžbou poháňaný pohľad na to, čo je to byť človekom. Na svojom prvom štúdiovom albume po piatich rokoch s názvom „Eusexia“ hľadá neustále experimentujúca umelkyňa svojím vlastným nenapodobiteľným jazykom transcendenciu. O nových skladbách povedala: „Pre mňa Eusexua znamená tvorbu v čistej a nefalšovanej podobe, pocit väčšieho pohodlia vo svojom tele na sexuálnej úrovni, väčšiu prítomnosť a schopnosť zažívať vrchol ľudskej skúsenosti čo najčastejšie. Preto som si vymyslela tento 11-krokový liečebný program.“ Speváčka ukázala, že spojenie hudby, pohybu, mysle, duše a tela možno pretaviť do zvuku, pričom tieto prvky pretkala do súdržného umeleckého zážitku.
Škótska skupina Mogwai pôsobí na hudobnej scéne už takmer 30 rokov. Ich jedenásty album „The Bad Fire“ vznikal v temných podmienkach, ktoré presahujú akt štyroch hudobníkov. Jeho názov je glasgowským robotníckym výrazom a odráža ťažké obdobie, ktoré členovia kapely prežívali. Novinkou pri nahrávaní bol americký producent John Congleton, známy svojou prácou s Explosions In The Sky, Sigur Rós, alebo Johnom Grantom. Jeho prácu možno počuť v troch singloch. Pieseň „Fanzine made of Flesh“ dopĺňa zaujímavý videoklip. Vizuálu nechýbajú hororové podtóny, narážky na divné filmy z 90. rokov a to všetko je spletené do príbehu o tom, ako človek vyrastá ako nebinárny, bez toho, aby si to sám uvedomoval.
Producentka Ela Minus sa narodila v Bogote, no po štúdiu jazzu a elektronickej hudby ostala žiť v Brooklyne. Na novom albume „Día“ spája svoje hudobné skúsenosti, zvukové majstrovstvo a klubové beaty. V jej skladbách počuť množstvo analógových syntetizátorov, ktoré vytvárajú vlnový zvuk konca sedemdesiatych rokov podľa vzoru Kraftwerk. Občas zaznie tiež jazz, techno alebo ďalšie odnože súčasnej tanečnej hudby a hudobníčka prirovnáva svoje zvukové experimentovanie k predieraniu sa hustým dažďovým pralesom. V textoch rozpráva osobné príbehy napríklad o milostných vzťahoch, v ktorých dominovali muži a o tom, ako sa od nich emancipovala.
Kapo je v súčasnosti na vzostupe scény, v ktorej sa miešajú latinsko-americké prvky a afrobeat. Spevák z Kolumbie si dal za cieľ propagovať hudbu svojej vlasti a posunúť ju do iných sfér. Singel „Ohnana“ už ukázal, ako dobre funguje jeho latino-afro fúzia, pretože sa stal letným hitom. Kapo začínal ako sprievodný spevák hudobníka menom Mr. Saik, ktorý ho naučil rozumieť karibskej hudbe. Vtedy prišiel na myšlienku, že afrobeat by sa mohol stať ďalším žánrom, ktorý ovládne latino. V skladbe „Aloh Aloh“ počuť, ako si vytvoril vlastný štýl s prvkami afrobeatu, amapiana a latin popu. Videoklip stelesňujúci lásku k ľudskému spojeniu bol natočený v Madride.
Multižánrový elektronický projekt Lolokar košického hudobníka a producenta Petra Šafránka sa po reinkarnácii po dvadsiatich rokoch prezentoval najskôr singlami, niekoľkými spoluprácami a remixami piesní Deža Ursinyho a Petra Lipu. Koncom minulého roka sa objavil prvý singel z pripravovaného albumu s názvom „S tebou to dám“ v spolupráci s Vojtíkom a následne album názvom „KSC“, na ktorom nájdete desať autorských skladieb rôznych žánrov a štýlov. Peter nám o albume prezradil: „Mojou snahou alebo autorským konceptom bola vízia nahrať album, ktorý bude znieť trochu inak. V dnešnej dobe AI a dostupnosti azda všetkých virtuálnych nástrojov a simulácii som si zvolil odlišný prístup a pracoval prevažne s lacnými vintage synťákmi z internetových bazárov. Práve táto limitácia sa podľa mňa podpísala na originálnom zvuku albumu. Hudobne debut vychádza z elektronickej hudby 80., 90. aj nultých rokov. Aj keď ide v zásade o elektronickú tanečnú hudbu mojim zámerom bolo použiť živého bubeníka, na nahrávke hosťujú aj ďalší inštrumentalisti. Album KSC vznikal postupne v priebehu celého minulého roka a predstavuje tak celoročný záznam rôznych produkčných nálad, experimentovania, spontánneho objavovania v duchu DIY a vo finále nakoniec autorský výstup v podobe, podľa mňa celkom originálnej muziky, preto som rád, že sa album podarilo vydať takmer v úplnom závere roka 2024.“
Jana Kirschner sa spojila s rešpektovaným slovenským filmárom Jonášom Karáskom, čoho výsledkom je videoklip k piesni “Malá zem”. Skladba ilustruje pohľad na našu krajinu a odkrýva aj autorkin vnútorný svet, spomienky a odkazy, ktoré si každý môže interpretovať po svojom. „Tá skladba je veľmi špecifická, pôsobí až meditatívne. Chvíľami odosobnene, akoby s odstupom hovorí o našej krajine, vzápätí je naopak veľmi osobná. To bolo pre mňa veľmi inšpiratívne, snažil som sa tieto pocity z nej preniesť aj do vizuálnej stránky. Tým pádom je aj výsledná forma, myslím si, veľmi odlišná od bežných videoklipov,” povedal Jonáš Karásek, ktorý na jeden záber natočil pohľad z výšky na krajinu, v ktorej sa okrem večne bežiaceho života objavujú stratené predmety, cesty, autá, futbalové ihriská, cválajúce kone ale aj fotografie z Janinho rodinného archívu. „Ten pohľad z výšky dôverne poznám. Už roky žijem v akomsi medzipriestore. Lietam hore dole a trávim hodiny v lietadlách. Práve tam najviac premýšľam a tvorím. Moja malá zem bola a je očarujúca, ale nikdy nie idylická. Mala svoje diery na cestách, veľké ideály aj rodinné drámy a naučila ma vidieť svet okolo taký, aký v skutočnosti je, bez pozlátka a príkras. Jej veľkosť pre mňa nikdy nebola podstatná, našla som v nej všetko dôležité a nikdy som sa jej neotočila chrbtom,“ priblížila Jana koncept piesne a vizuálu.
NMR (foto: press FKA Twigs)