EDITORSKÝ VÝBER: 41/2024

So svojimi nás novinkami tentoraz prekvapili Rüfüs Du Sol, Afro Celt Sound System, Goat, alebo domáce hudobníčky Ildiko Kali a Tante Elze.


Austrálske elektronické trio, ocenené cenou Grammy, Rüfüs Du Sol vydáva svoj piaty štúdiový album „Inhale / Exhale“. Novinka predstavuje pre trio novú kapitolu. Kapela túto éru opisuje ako obdobie, v ktorom si jednoducho užíva proces a tvorí v danom momente. Album skúma emocionálne vzostupy a pády, ktoré definovali ich štýl ako láska, bolesť srdca a všetko medzi tým. Piesne sú zabalené do ich charakteristickej zmesi organických a elektronických zvukov. V piesni „Break My Love“ v popredí počuť hladký vokál Tyrona Lindqvista keď spieva: „Nemôžeš zlomiť moju lásku. Je tvoja, aby si si ju vzala. Stále máme toho veľa pred sebou. Nemôžeš striasť moju lásku. Je tu, aby zostala. Nájdeme si našu spoločnú cestu“. Dodáva tým zasnenej produkcii nádejnú a emocionálnu vrstvu. Videoklip k piesni režíroval ich dlhoročný spolupracovník Katzki. Uvidíte v ňom prevleky, nostalgiu a veľa šarmu.


Afro Celt Sound System debutuje vo vydavateľstve Six Degrees Records albumom „OVA“, ktorý je ôsmym štúdiovým albumom skupiny nominovanej na Grammy a zároveň posledným albumom s jej zosnulým zakladateľom – producentom a gitaristom Simonom Emmersonom, ktorý minulý rok prehral boj s rakovinou. Táto nahrávka je tak poctou a zároveň posledným odkazom inovatívneho hudobníka a milovníka prírody, ktorý v roku 1995 založil európsko-africkú skupinu. Emmerson v 90. rokoch produkoval v Senegale album Baaba Maala a už vtedy mal víziu prepojenia keltských a afrických zvukov, ktorú neskôr pomocou akustických a elektronických prvkov spojil do revolučnej hudby. Po návrate do Anglicka, po účasti na jednom z „nahrávacích týždňov“ Petra Gabriela v štúdiu Real World, kde sa stretli hudobníci z celého sveta, zostavil prvú iteráciu meniaceho sa hudobného kolektívu, ktorý neskôr uchvátil publikum svojráznou tanečnou hudbou.


Švédska experimentálna skupina Goat vydala svoj nový bezmenný album, ktorý najviac vystihuje pieseň „Ouroboros“, čo je ikona hada alebo draka požierajúceho si vlastný chvost. Niekomu sa to môže javiť ako vyjadrenie brutality prírody, no iným môže symbolizovať dualitu božského a pozemského v človeku. Najčastejšie sa však Ouroboros chápe jednoducho ako symbol nekonečných cyklov smrti a znovuzrodenia, ktoré charakterizujú život na tejto planéte. Je to aj obraz záhadnej skupiny Goat, ktorej novinka predstavuje ďalšie dobrodružstvo mimo tejto konkrétnej reality. Ako povedal Brad Dourif vo filme „Wiseblood“ z roku 1979: „Tam, odkiaľ si prišiel, už nie je to čo predtým, tam kam ideš nie je to, čo si myslel. A tu kde si, nie je nič dobré, ak nemôžeš utiecť.“


Nový singel „Zore hudobníčky“ Ildikó Kali je predzvesťou pripravovaného albumu. „Na začiatku jeho tvorby stál africký ľudový popevok jore, jore, ku ktorému som vymyslela melódiu so slovenským ľudovým textom. V strede piesne vás prekvapí karibský nádych marimby a kalimby. Zaranžoval ho môj dlhoročný štúdiový súputník Milan Tököly zo Štúdia J v Trnave. Záver piesne porovnáva slovenskú a africkú melodiku“, prezradila hudobníčka. Nový album bude v porovaní s predchádzajúcim konceptuálnym albumom „Zlatá panna“ viac pesničkový. K jeho unikátnemu zvuku prispievajú popri elektrickej gitare, rozličné typy perkusií (udu, darbuka), loopy, hlasové vokály, basové linky, marimba, kalimba ako i zvuky prírody. „Piesne využívajúce široké spektrum rytmických podkladov, hudobných nástrojov, vokálov a atmosferických zvukov ústia do originálnej výpovede. Poslucháči sa môžu tešiť i na pozvaných hudobných hostí,“ dodala autorka hudby.


Projekt Tante Elze, za ktorým stojí skladateľka, producentka a speváčka Veronika Lečková Seppová, sa po niekoľkých rokoch vracia na scénu piesňou „Magický šalát“, ktorá stelesňuje bláznivé syntetizátorové objatie s dadaistickým textom o znovunájdení radosti a ľahkosti z tvorby bez veľkých ambícií. „Pesnička je jednou z ľahko zložených, otextovaných aj vyprodukovaných z celého albumu a nesie v sebe energiu vrhnutia sa do vôd voľnej hry a radosti z procesu. Nikdy by som nepovedala, že v nej nechám prvý zvuk z nového syntetizátora a tiež veľmi jednoduchý repetitívny motív. To bolo v minulosti úplne proti mojim pravidlám. Tak som sa ale tešila, že energiu a radosť zo zvuku a trochu neohrabaného motívu, som chcela zachovať. Text vznikal tiež neobvykle, metódou poloautomatického písania, kde som napísala niečo z hlbín podvedomia na hudbu a až spätne som dešifrovala význam piesne,“ prezradila Tante Elze.

NMR (foto: press Rüfüs Du Sol)