EDITORSKÝ VÝBER: 47/2024

Nové albumy predstavili Jazzamor, Warhaus, Michael Kiwanuka, Vojtík a s novou piesňou prichádza aj slovenská speváčka Timea.


Nemecké duo Jazzamor v súčasnosti tvorí speváčka Bettina Mischke a hráč na klávesové nástroje Roland Grosch. Spočiatku vystupovali ako kvarteto a ich repertoár tvorili prevažne cover verzie upravené do jazzu, lounge music, prípadne bossa novy, no neskôr sa venovali aj vlastnej tvorbe a nahrali niekoľko albumov, z ktorých každý bol niečím výnimočný. Pri príležitosti 20. výročia pôsobenia na scéne im vychádza kompilácia s názvom „Reworks (20 Years of Jazzamor)“, na ktorej nájdete 12 pôsobivých skladieb v novom šate. Počuť v nich sexi spev, fúziu dobre štruktúrovanej, no nikdy nie sterilnej hudby a ambíciu vyprovokovať v hlave poslucháča takmer filmové svety.


Dva roky po albume „Ha Ha Heartbreak“ sa belgický projekt Warhaus pripomína s albumovou novinkou s názvom „Karaoke Moon“. Maarten Devoldere, ktorého poznáme aj zo skupiny Balthazar, sa v nových nahrávkach pohráva s modernými názormi na mužnosť. S jemným humorom obchádza nepríjemné situácie a s dvojzmyselným vtipom si uťahuje zo seba a svojho druhu. Tieňovo tiež bojuje s vlastnými myšlienkami a žongluje s odvarmi svojho podvedomia. Devoldere mal po dvoch rokoch disciplinovanej práce v šuplíku viac ako 50 piesní. Časom sa naučil, že sa oplatí dôverovať správnym ľuďom. Do tejto kategórie patrí aj producent Jasper Maekelberg, s ktorým strávil deväť mesiacov v úzkej spolupráci v podkrovnom štúdiu v Bruggách. Výsledkom je doteraz najvzrušujúcejší album Warhaus.


Uplynulo päť rokov od vydania tretieho eponymného albumu Michaela Kiwanuku, ktorý bol pre londýnskeho hudobníka nielen najlepším v jeho kariére, ale vďaka cene Mercury Prize sa mu v roku 2020 podarilo svoju hudbu predstaviť novému publiku. Nový album „Small Changes“ má trefný názov pre Kiwanukov návrat. Základné prvky zostávajú zachované, novinku produkoval Brian „Danger Mouse“ Burton a Sault Inflo a celkový zvuk má podobne sviežu, majestátnu a tiahlu atmosféru akú poznáme zo starších nahrávok. Texty evokujú meditácie o láske (hudobník má dvoch malých synov), zatiaľ čo sláčikové kompozície sú vo väčšine piesní vystupňované do zenitov vyvolávajúcich lapanie po dychu. „Mať vieru v správnu vec je teraz oveľa prijateľnejšie, nech je to akákoľvek viera. Neexistuje nutne žiadna dogma. Spája nás boj, ktorý vedieme a myslím, že o spievam o tom, že sme všetci ľudia a že sa prekážky snažíme prekonať,“ povedal hudobník.


Od minulého týždňa je dostupný nový album Vojtika s názvom „Messiash IX“. Temná a osobná nahrávka ho prezentuje často v nových polohách. Album sa nesie zväčša v pomalšom tempe, má popovú štruktúru, no občas sa ozvú aj džezové ši swingové vplyvy. Ústrednou témou je autorova konfrontácia s vlastnou vierou a spoločnosťou, ktorá ho častokrát vytesňuje na okraj. „Album je viacmenej o boji medzi mnou a mojou vierou, čo je téma, do ktorej som sa bál ísť odkedy skladám. Ako malý som sa často modlil, aby zo mňa Boh odstránil všetko teplé. Dlhé roky som sa nenávidel a priznám sa, boli momenty, kedy som nenávidel Boha samého. Tento projekt je pre mňa veľmi špeciálny a som naň veľmi hrdý. Dúfam, že sa v ňom nájdete a budete ho s otvorenou mysľou užívať,“ povedal Vojtik.


Slovenská speváčka Timea zverejnila novú pieseň „Sick of playing pretend“, o ktorej prezradila: Táto skladba je o chýbaní a o priznaní sa, že to tak je. Nerada pálim mosty a nerada sa tvárim, že mi niekto nechýba keď mi chýba. Túto pesničku som napísala pôvodne o príbehu niekoho iného, no netušila som, že o pár mesiacov bude táto pesnička tak veľmi relevantná k môjmu vlastnému životu.“ Pesničku ťažko žánrovo zaradiť, keďže sa pohybuje niekde na pomedzí mainstreamu a alternatívy, familiárneho zvuku a nečakaných prvkov. „Pri tejto pesničke som robila všetko veľmi pocitovo, nezamýšľala som sa vôbec nad tým, čo by ako malo po správnosti byť alebo nebyť. Verím, že je v nej počuť moju kreatívnu slobodu aj zvukovo.“, dodáva.

NMR (foto: press Jazzamor)