Nórsky hudobník Erlend Øye cestoval po svete, až sa zamiloval do Talianska. Viac ako desať rokov žije na Sicílii, kde s tromi miestnymi hudobníkmi založil skupinu La Comitiva, ktorej práve vyšiel debutový album.
Erlend Øye na seba upozornil už v deväťdesiatych rokoch, keď pôsobil vo folkovom duu Kings of Convenience a v projekte The Whitest Boy Alive, v ktorom koketoval s tanečnejšou hudbou. Neskôr sa u neho prejavila porucha sluchu (tinnitus), takže prestal hrať hlasné piesne a presťahoval sa do Talianska, kde spoznal Luigiho, Stefana a Marca.
Títo traja hudobníci ho zoznámili s juhoamerickou hudbou a následne ho sprevádzali na koncertnom turné po Južnej Amerike. V ich batožine boli gitary, ukulele a brazílsky drnkací nástroj cavaquinho. Tak sa zrodil projekt La Comitiva, čo je taliansky výraz pre ľudí, s ktorými často a radi trávite čas.
Tinnitus a hyperakúzia sú súčasťou môjho života. Bohužiaľ. A núti ma to žiť inak, povedal Erlend.
Inšpirácia z Južnej Ameriky
Prvé piesne kvarteta vznikli počas cestovania po Južnej Amerike. To tiež vysvetľuje, prečo v mnohých skladbách možno nájsť prvky tradičnej hudby z Brazílie a rytmy bossa novy. Zvuk cavaquinho môžete počuť vo viacerých skladbách. Øye je tiež inšpirovaný Los Panchos, latinskoamerickým triom, ktoré v 40. rokoch 20. storočia nahrávalo hudbu v New Yorku.
Jednoduchá milostná pieseň „You And Only You“ svojimi harmóniami pripomína mexický hudobný štýl bolero. Øye je veľkým fanúšikom latinskoamerickej hudby, pretože je akustická a melancholická, no zároveň živá a rytmická.
Sicílska melanchólia
Tento album má aj taliansku príchuť, Erlend dokonca v dvoch skladbách spieva po taliansky. V „Matrimonio Di Ruggiero“ môžete počuť dychové nástroje v podaní súboru Stargaze, ktorý sa zaujíma aj o projekty nesúvisiace s klasickou hudbou. Hoci má skladba „Paradiso“ brazílsky groove, je inšpirovaná talianskym spevákom a skladateľom klasickej hudby Brunom Martinom.
Erlend spieva o raji, rovnako ako o malebnom meste Siracusa s historickým centrom a krásnym pobrežím. Pieseň je o jeho rodnom meste, ktoré sa na konci leta postupne vyprázdňuje, pretože mnohí ľudia opäť odchádzajú na sever. Erlend však zostáva. A preto skladbou preniká jemná melanchólia prostredníctvom slogana: „môžete si užívať takéto rajské miesto, keď ste sami?“
Cvrčkovia a tanečná hudba na strunových nástrojoch
Smútok na tomto albume našťastie nenájdete. Naopak, „Lockdown Blues“ je hravá a vtipná pieseň o obmedzeniach počas pandémie v Taliansku a poskytuje dostatok priestoru na hudobné experimenty. V skladbe „Marco’s Theme“, jednej z inštrumentálok, počuť spev záhradných cvrčkov. Hudobníci zo skupiny La Comitiva napodobnili zvuky tohto hmyzu svojimi nástrojmi, čím vznikol svojrázny perkusívny efekt. Skladba „Bologna“ bola nahraná vo veľkej miestnosti a znie preto primerane dozvukovo.
„Počúvať celý deň nahranú hudbu nie je pre mňa potešením. Rád sa obklopujem zvukmi prírody a mojimi priateľmi hrajúcimi na akustické nástroje.“
Technicky dokonalú skladbu „For The Time Being“ kapela hrá takmer v štýle techno len s použitím akustických nástrojov. Ich základná štruktúra pochádza ešte z Øyeho dídžejských čias, keď si rád doma pospevoval a trávil noci s berlínskym hudobníkom znýmym ako Phonique.
Hravý prístup dokazuje, že Erlend Øye zostal hudobne slobodným. „La Comitiva“ je melancholický a hravý album s pôsobivou hudbou, pri počúvaní ktorej zatúžite po Taliansku a lete.
NMR (foto: press)