Folk&Bass Orchestra a spevácka skupina Ženy z Muzičky sa po úspešnej sérii singlov rozhodli zavŕšiť spoluprácu vydaním bezmenného EP. Svoje nahrávky predstavujú na unikátnych vinylových platniach, z ktorých každý jeden kus stelesňuje jedinečný vizuálny zážitok v podobe rôznej palety farieb.
Toto EP je výnimočné nielen svojím obsahom, ale aj unikátnym prevedením samotných vinylov. „Chalani z Vinyl-LAB nám vymysleli niečo úplne špeciálne. Platne, ktoré sú vo farbách obalu, pričom ich kombinácie a premiešanie bolo úplne experimentálne a rôznorodé. Každý kus je tak úplne originálny handmade výrobok a sám by som chcel mať doma všetkých 300 kusov, lebo sú naozaj krásne,“ vysvetľuje Mišo „Veslo“ Veselský, stojaci za produkciou Folk&Bass Orchestra, známy tiež z kapiel Vetroplach, Toddler Punk, či La3no Cubano.
Výtvarnú podobu obalu s hudobným projektom spojila talentovaná ilustrátorka Dominika Margetová zo Šumiaca. Inšpirovaná ľudovými piesňami z EP zachytila svojím jedinečným štýlom ich esenciu. Spolupráca priniesla na obale autentický dotyk slovenskej kultúry a nájdete na ňom dynamické zobrazenie spievajúcej ženskej tváre a symbolicky znázornenú časť hudobného nástroja, typického nielen pre slovenský folklór, ale aj pre Folk&Bass Orchestra – kozičku z gájd, vrchnú časť melodickej trubice v tvare kozej hlavy s očami a rohmi. Všímavému pozorovateľovi neunikne ani motív integrovaného obvodu, ktorý reprezentuje elektronický prvok ich hudobného prejavu.
Na EP sa nachádzajú štyri ľudové skladby s originálnym nádychom, pretkané elektronickými beatmi, ktoré postupne vznikali od roku 2020. Projekt Folk&Bass Orchestra a speváckej skupiny Ženy z Muzičky zavŕšil obdobie tvorby postupným predstavením singlov, vrátane skladieb „Pase Jaňík ofce“ a „Močí ďiovča konope“, ku ktorým zároveň zverejnili videoklipy. Tretí klip k skladbe „Piesne z Kyjova“ mal premiéru len pár dní po vydaní digitálneho EP, ktoré ohlásili na koncerte pri príležitosti sviatku svätej Lucie dňa 13. decembra 2023 v rámci vianočných trhov v Bratislave.
„Tam sa vlastne točil aj klip Piesne z Kyjova, diváci v ňom môžu vidieť tajomné Lucie, zababušené do plachiet, ako husacími perami symbolicky odháňajú zlých duchov a zlé sily od návštevníkov koncertu, ale aj od našej platne, ktorej digitálnu verziu sme uviedli do života symbolickým fúknutím husacích pierok,“ hovorí Veslo.
Úvodná pieseň „Pase Jaňík ofce“ je nádherná trávnica z Čičmian. Autentický spôsob speváckeho prednesu prevláda nielen v tejto, ale aj v ostatných skladbách. Vedúca speváckej skupiny Eva Brunovská dôkladne študuje staré nahrávky, konzultuje výslovnosť textov v rôznych nárečiach a dbá na to, aby štýlový prejav piesní zodpovedal ich pôvodu a regiónu.
Po dynamickom predspeve v skladbe „Močí ďiovča konope“ kapela vytvára bohatú pôdu pre spevácku skupinu Ženy z Muzičky a tanečné tempo energických beatov prerušia až gajdy Juraja Dufeka, ktoré dodávajú skladbe autentický folklórny charakter. Skladbu spolu s gajdami uzatvára citát ďalšej ľudovej piesne Ej, šla by do kostola, pridávajúc do hudobného aranžmánu ďalšiu vrstvu tradičnej kultúry. Obe skladby pochádzajú z Čierneho Balogu, rodného miesta jednej z členiek skupiny Ženy z Muzičky a máme informáciu, že jej rodákom sa táto úprava ľudoviek z ich obce pozdáva a sú hrdí, že poslúžili ako bohatý zdroj inšpirácie pre súčasnú tvorbu.
Piesne z Kyjova sú zaujímavé už len svojím námetom, predstavujú tri rôzne piesne z rusínskej obce Kyjov na východe Slovenska. Spôsob spievania týchto rusínskych ľudových piesní je na prvý posluch niečím výnimočným, pri tvorbe dvoj a viachlasu je jeden tón statický, čo vytvára krásne a nezvyčajné harmónie v rámci piesne. Skladba sa pýši aj dvoma významnými hosťujúcimi inštrumentalistami. Sólo na husle nahrával Ján Kružliak ml., s ktorým je kapela v užšom prepojení. Bicie nahrával Michal Fedor, jeden z našich najvyťaženejších bubeníkov (Peter Lipa), ktorému sa projekt natoľko zapáčil, že s ním odohral aj zopár koncertov.
Podstatou skladby „Uspávanka“ z Čičmian bolo vytvoriť snivú elektronickú atmosféru, pri ktorej by deti mohli reálne zaspávať. Elektronickým spracovaním spevu a nástrojov vytvoril producent ambientný zvuk v pozadí celej skladby, ktorý v spojení s basovým perkusívnym zvukom približuje reálne zvuky, ktoré dieťa počuje v bruchu svojej mamy – vrátane tlkotu jej srdca. Na videoklipe, ktorý uzatvorí štvoricu vizuálov sa aktuálne pracuje.
O mix a spoluprodukciu nahrávok sa postaral Erik „Losos“ Horák (Noisecut, Zlokot). „Produkciu Erika Horáka poznáme dlho, dobre sa s ním pracuje, orientuje sa v súčasnom hudobnom sound dizajne a vie dodať nahrávke správny našlapaný zvuk,“ ozrejmuje Veslo. O master sa postaral český producent Tomáš Karásek pôsobiaci ako Gaex.
NMR (foto: press Folk&Bass Orchestra)