De Kaboul a Bamako alebo From Kabul To Bamako je hudobný projekt na tému exilu, núteného odchodu i nových začiatkov.
Mestá Kábul a Bamako nespája len cesta, ale i spoločenstvo a podobné osudy. Hudobný projekt From Kabul To Bamako skúma rôzne spomienky a identity exilových umelcov, ktorí si dokázali uchovať kultúrne dedičstvo ako svoju jedinečnú batožinu. Prostredníctvom ich umenia sa môžeme pohybovať po krajinách, z ktorých mnohí museli odísť : Afganistan, Irán, Sýria, Kurdistan, Sudán, Etiópia, Eritrea, Uganda a Mali. Všetkých spája tá istá vôľa a to rozpovedať príbeh rôznych osudov.
Názov albumu „Sowal“ znamená v perzštine „otázka“ a „diabi“ v bambarčine „odpoveď“.
Ambiciózny projekt vznikol pred viac ako dvoma rokmi, kedy jeho iniciátori uvažovali o ťažkom osude utečencov a niekedy nepriateľským postojom, ktoré voči nim ľudia prejavujú.
Album „Sowal Diabi“ spojil na jednom albume umelcov, ktorí zažili vyhnanstvo – fyzické či kultúrne. Sú medzi nimi malijská hviezda Mamani Keita, iránska speváčka Aïda Nosrat, jej krajanka Sogol Mirzaei hrajúca na lutnu, afganský hráč na tabla Siar Hashimi, kurdský spevák Ruşan Filiztek a francúzska etnodžezová skupina Arat Kilo.
Napriek rozdielnym tradíciám viedlo stretnutie umelcov k spojeniu myslí a hudby.
Výsledkom je zbierka štrnástich výborných skladieb. Je to trblietavá, fascinujúca tapiséria zvuku, v ktorej sa tká rôznorodosť farieb, temperamentu a netradičných spôsobov. Táto podivne odlišná diaspóra napokon splynula v objatí hraničiacim s láskou.
NMR (foto: press: From Kabul To Bamako)