Rakúske mesto Krems si na hudobnej mape strednej Európy vydobylo jedinečné miesto vďaka festivalu Glatt und Verkehrt. V porovnaní s obrovskými akciami ako Szigét v Budapešti predstavuje tento festival naopak komornú záležitosť – a zároveň ponúka vybrané hudobné pochúťky z celého sveta.
Fakt, že pre nostalgickú časť nášho obyvateľstva zostane toto malebné mesto na Dunaji na veky spojené s kremským močiarom, je dobre uviesť na pravú mieru. Kremser Senf z miestnych supermarketov totiž chutí úplne inak než potravinársky relikt z totalitného Československa. V kultúrnej rovine sa Krems v posledných desaťročiach zmenil v neopakovateľných skúsenostiach. Celoročne tu prebiehajú koncerty, výstavy a inštalácie zamerané na vnímavejšiu časť publika. Dvadsaťtisícové mesto konkuruje 80 kilometrov vzdialenej Viedni, pričom má odvahu výberom umelcov otestovať nevyskúšané kombinácie. Kurátorom akcie je človek, ktorý medzi festivalovými usporiadateľmi získal povesť programového génia. Prepája hudbu afrických Pygmejcov s majstrami alpského jódlovania, jeho cieľom nie je okamžitý efekt, ale dlhodobý dialóg. Aichinger mapuje hudobnú panorámu z Mexika, cez Kóreu, až po Japonsko, umelcov pozýva do Krems na pobyt „artist in residence“, do ktorého zapája miestnu hudobnú komunitu. Sezóna vrcholí koncom júla festivalom na nádvorí vinárskych budov, o spojení kontrastov vypovedá aj názov Glatt und Verkehrt, hladko a obrátene. Často ide o nepredvídateľné žánrové kombinácie – a to už sa stalo, že program kulminoval už v prvý deň festivalového týždňa.
Edmar Castaneda žije v New Yorku, pochádza z Kolumbie a jeho nástrojom je harfa, ktorá prenikla do Južnej Ameriky prostredníctvom misionárov a začala tam nový a úplne nezávislý život na Európe. Ako dlhotrvajúci spoluhráč Marty Töpferovej vystúpil Castaneda aj v Prahe, Aichinger ho odhalil v New Yorku s veľkým jazzovým „ansámblom“, ale pre svoj festival hľadal nejakú komornejšiu zostavu. Castaneda plánoval koncerty s japonskou klavíristkou Hiromi, absolventkou Berklee College of Music. „Klavír a harfa, to nie je obvyklá kombinácia,“ vysvetľuje Aichinger. „Rozsahom i farbou sú to oba príbuzné nástroje, čo u rutinných hráčov predstavuje nebezpečenstvo“. V tomto prípade ale nič podobné nehrozilo, obaja hráči virtuózne balancujú na hranici ľudských možností. Kuriózne je, že spolu začali hrať až do tohto roka a veľmi rýchlo našli spoločný jazyk. „V zásade neberiem kapelu, ktorú som predtým nevidel na pódiu, ale v tomto prípade som obom úplne veril, a preto som urobil výnimku,“ tvrdí Aichinger. Koncert pôsobil ako stretnutie dvoch bláznivých géniov, ich dialóg bol plný energie a individualizmu: takto hrám ja, ak ma niekto chce napodobniť, bude to veľká dlhá drina, ktorej výsledkom bude len prázdna kópia.
Koncert, po ktorom už nič iné nedáva zmysel
