Pražské štúdio Amanita Design predstavilo toto leto svoju novú puzzle adventúru „Creaks“. Tentokrát k vytvoreniu soundtracku angažovali Joe Achesona (aka Hidden Orchestra), ktorý sa vydal po stopách dua DVA a Tomáša Dvořáka (Floex).
Pre samotného Joea to svojím spôsobom bola úplne nová premyslená hra. Tentoraz bolo cieľom vytvoriť akýsi nekonečný soundtrack, kedy hráči môžu jednotlivé úrovne hrať niekoľkokrát. Museli tak vzniknúť aj ďalšie hudobné alternácie a remixy pôvodných verzií jednotlivých skladieb.
„Každá z postav ve hře je reprezentována jiným nástrojem – například výběrem různých citer pro hlavní postavu. Hudba ve hře odráží postup v čase v krásném ručně kresleném uměleckém díle hry a stává se tím složitější, čím jsou i hádanky komplikovanější,“ prezrádza na úvod sám Joe Acheson.
Hudobná mozaika na „Creaks“ je veľmi rozmanitá a ponúkne tvorivý rozlet, v ktorom poznať rukopis Hidden Orchestra.
Ten ponúka kaleidoskop od minimalistických jazzových improvizácií nielen pre sólový klavír cez rozmanitejšie orchestrácie pre dychy a sláčikové nástroje až po konceptuálne kompozície poháňané elektronickým podkladom. Hudba tak podrobne kopíruje herné nástrahy a zložitosť jednotlivých levelov.
„Začínáme téměř v primitivním světě, kde je hudba většinou tvořena jednoduchými nástroji starého stylu (citery, flétny, bicí nástroje) a některými domácími nástroji (laditelné zvonkohry vyrobené z rozloženého glockenspielu, harfa z kráječe vajec). Poté pokračujeme do gotického i barokního světa plného zvonů, varhan a sborů. Pak klasický svět, kterému dominují klavíry a strunné nástroje, dále tu máme elektronický vesmír plný textur, rytmů, basových linií a melodií vytvořených na modulárním syntetizátoru, a nakonec skončíme ve futuristicky temném a magickém universu plném basklarinetu,“ vymenúva Joe jednotlivé detaily.
Pre každú úroveň hry takto vznikali nové verzie a remixy.
Joe Acheson sa sám niekoľkokrát presvedčil, že ho uvažovanie nad týmto multidimenzionálnym mikrosvetom doviedlo k novým formám kompozičných techník. Využil aj možnosti softvéru pre vytváranie adaptívnej hudby (na základe vloženého základného algoritmu). Vo finále bolo poskladaných vyše šesť hodín hudobného materiálu, z ktorého sa neskôr produkčnými úpravami vykryštalizovala ohraničená forma pre vydanie albumu, v ktorom ale participuje aj logika hry „Creaks“.
K natáčaniu bolo použitých niekoľko hudobných nástrojov.
Joe neváhal pozvať nielen svojich tradičných spolupracovníkov, medzi ktorými nechýbali Poppy Ackroyd a bubenícke duo Tim Lane s Jamie Grahamom, ale aj spomínaný Tomáš Dvořák (klarinet), Jack McNeill (klarinet, basklarinet), Rebecca Knight ( cello), Yvo Ackroyd Acheson (shakers), Ali Tocher (zvonkohra, Zither-box perkusie), Su-a Lee (cello) a Phil Cardwell (trúbka).
Soundtrack sa skladá z dvadsaťjeden položiek.
Prvých pätnásť sa dostane aj na fyzickú podobu „Creaks“ na double LP a CD. Zvyšných šesť sa objaví ako bonus k stiahnutiu alebo budú súčasťou celého balíka na digitálnych platformách. O mastering sa postaral osvedčený Matúš Godík a vydanie tohto počinu tradične zastrešuje vydavateľstvo Minority Records, ktoré s Amanita Design úzko spolupracuje už niekoľko rokov.
„Creaks“ je štvrtý štúdiový album Hidden Orchestra, ktoré nasleduje po „Night Walks“ (2010), „Archipelago“ (2012) a „Dawn Chorus“ (2017).
Minulý rok potom éru nahrávky „Dawn Chorus“ uzavrelo vydanie koncertného záznamu „Live at Attenborough Centre for the Creative Arts“.
Za zmienku stojí aj kompilácia „Reorchestrations“ (2015), na ktorú Acheson zhromaždil svoje remixy pre spriaznené projekty. Efektná a virtuózna živá šou Hidden Orchestra za poslednú dekádu prešla desiatkami krajín, v ktorých sa uskutočnilo niekoľko stoviek koncertov s premenlivou zostavou hosťujúcich hudobníkov za použitia pútavých vizuálnych efektov.
Anna Mašátová a NMR (foto: Maxim Abrossimow)