Tri roky od albumu „Zlatá panna“ prichádza slovenská speváčka Ildikó Kali s novým albumom. Nahrávka s názvom „Jore Jore“ obsahuje osem piesní a predpovedá zahraničnú spoluprácu.
Ildikó Kali je známa najmä zo skupiny Romanika, ktorú založila v roku 2004 so svojím manželom, už nežijúcim kontrabasistom Romanom Kraicom. Jej vtedajšia spolupráca s poetkou Evou Lukáčovou, držiteľkou prestížnych literárnych ocenení, vyústila v štyri albumy Romaniky (Vlčie balady – vlastné vydanie 2006, Milenka všetkých – Slnko Records 2010, V hlbinách – Pavian Records 2013, La Loba – Pavian Records 2018). Poetické texty a hudba Ildikó Kali predurčili skupinu Romanika k vytvoreniu vlastného hudobného štýlu, ktorý si pomenovala etnický šansón.
Svoju sólovú hudobnú dráhu započala albumom Zlatá panna (2021), s ktorým získala nomináciu na cenu Radio_Head Award v kategórii World music / Folk. Piesne z jej prelomovej nahrávky boli nasadené vo svetových rebríčkoch a úspešne reprezentovali slovenskú hudobnú scénu. V porovnaní s jej predchádzajúcou šansónovou tvorbou išlo o experimentálnu hudbu s prvkami minimalizmu a repetitívnosti so subtílnym zvukom. Kompozícia albumu bola náročná na detaily a je na nich postavená celá idea hudobného diela.
Hudobníčka spolupracuje so špičkovými hudobníkmi medzi ktorými sú Ondrej Krajňák, Nikolaj Nikitin, Stanislav Počaji, Miroslav Poprádi a Juraj David Raši. V roku 2018 rozšírila spoluprácu s huslistom Stanislavom Palúchom, ktorý produkoval posledný album Romaniky „La Loba“. Na jeho nahrávaní sa podieľali významní hudobníci Marcel Comendant, Peter Solárik, Martin Chovanec, Roman Kraic a Marta Topferová. Neskôr sa k spolupráci pripojili aj Pavol Bereza, Michal Bugala, Michal Fedor, Peter Korman a Peter Luha.
Svoj nový album Ildiko ohlásila ešte v septembri videoklipom k piesni „Zore, zore“, ktorá je spojením africkej a slovenskej ľudovej hudby a textu. „Na začiatku jej vzniku bol africký ľudový popevok jore, jore, ku ktorému som vymyslela melódiu so slovenským ľudovým textom. V strede piesne vás prekvapí karibský nádych marimby a kalimby. Zaranžoval ho môj dlhoročný štúdiový súputník Milan Tököly zo ŠtúdiaJ v Trnave. Záver piesne porovnáva slovenskú a africkú melodiku,“ prezradila Ildikó.
Pri príležitosti vydania albumu „Jore Jore“ sme Ildikó položili niekoľko otázok
Ako vznikal tento album?
„Materiál na album som zozbierala počas covidu. Jeho skladby vznikali v rovnakom čase ako piesne na albume Zlatá panna, pred štyrmi rokmi. Kým na Zlatej panne sú zhudobnené prevažne neznáme básne Jána Bottu, nový album Jore Jore obsahuje známe Bottove balady a presúva svoju pozornosť k iným básnikom. Jedna pieseň je v zakarpatskom nárečí. Ťažiskom pri nahrávaní albumu bolo priniesť pestrý hudobný materiál a odlíšiť jeho tvorbu od predchádzajúcej. Novotvar Jore Jore naznačuje hravosť a nekonvenčné spájanie rôznorodých ľudových kultúr. Archetypálne príbehy sú moderne spracované s využitím loopov a hudobných nástrojov ako napr. marimba, kalimba, udu, mandolína, ukulele, buzuki. K vyváženiu elektronického zvuku slúžia zvuky z prírody, viac-hlasné vokály a body percussion“.
Kedy vznikol nápad podfarbiť tvoje piesne elektronikou a kto pomáhal z jeho realizáciou?
„Po poslednom albume mojej skupiny Romanika, ktorý vyšiel ešte v roku 2018 som nadobudla pocit, že potrebujem zmeniť prístup k hudbe. Začala som sa učiť hrať s looperom. Kým v Romanike som pristupovala k tvorbe tak, že najprv bol text a potom hudba, teraz to robím opačne. Na hudbu napasujem text. Looper má tri stopy, jeden využívam na perkusie, ďalší na gitarové a basové linky, tretí na vokály. Vznikne repetitívna, stále sa opakujúca slučka, potom melódia, väčšinou spontánne alebo prozreteľne príde do cesty báseň, ktorá tam zapadne. Spolupracujem s Milanom Tokolym StudioJ Trnava, ktorý takto pripravený materiál hudobne obohatí.“
V nových piesňach sú počuteľné aj pre nás exotické hudobné nástroje? Čím ťa zaujal ich zvuk?
„Veľmi rada počúvam tradičnú hudbu rôznorodých národov pre jej zemitosť. Vyvoláva vo mne rôzne emočné stavy. V snahe docieliť iný ako popový zvuk sa rada uchyľujem k netradičným nástrojom, ale nie je to prvoplánové. V prvom rade sa s Milanom o piesni rozprávame a objasňujeme jej emóciu a obsahovú stránku. Napr. v piesni o Rimave, Milan chcel vedieť aká veľká je to rieka, aké boje na nej prebiehali, aby docielil autentickosť piesne.“
Naznačila si zahraničnú spoluprácu. O čo konkrétne pôjde?
„Pred dvomi rokmi som sa zoznámila so srbskou dvojicou Alice in WonderBand a uchvátili ma. Prizvala som ich k spolupráci na jednej piesni. Marko Dinjaški nahral bodypercussion do piesne Oh, čierna som. Verím, že tým sa naša spolupráca nekončí.“
Čo ťa motivuje k novej tvorbe a čoho sa ešte dočkáme v budúcnosti?
„Rada by som pokračovala v novej tvorbe, no teraz mám asi tvorivú krízu. Nemám nič nové. Zato starých vecí v šuflíku mám veľmi veľa. Tie postupne treba ponahrávať. Piesne na album Jore jore vznikli počas covidu a voľne nadväzujú na predchádzajúci album. Bottova téma sa pre mňa uzatvára, nové sa otvorí. Verím tomu.“
Róbert Gregor (foto: press Ildiko Kali)