IMARHAN: ABOOGI JE OSLAVOU MINULOSTI AJ BUDÚCNOSTI

Imarhan - Aboogi (City Slang, 2022)

Členovia skupiny Imarhan začali pripravovať svoj tretí album už v roku 2019. K tomuto účelu si postavili nahrávacie štúdio, ktoré je prvé v ich domovskom meste Tamanrasset v južnom Alžírsku.

V marci 2020 bolo nahrávacie štúdio vybavené špičkovým audio zariadením, ktoré je pre veľkú väčšinu hudobníkov v saharskom regióne nedostupné. Kvinteto Tuarégov si toto štúdio nazvalo Aboogi, podľa prvých obydlí ich kočovných predkov.

V piesňach nového albumu sa odráža rozmanitosť, krása a problémy života v Tamanrasset

Po predchádzajúcom albume „Temet“ z roku 2018 Imarhan nahrali album, ktorý je pokojnejší a otvorený ako púšť, z ktorej sa vynoril.

„Aboogi odráža farby Tamanrassetu a to čo zažívame v každodennom živote,“ hovorí kapelník Iyad Moussa Ben Abderahmane, známy ako Sadam. „Dávame priestor vetru, slnku, piesku, čiže prírodným energiám. Chceme vyjadriť ich farby prostredníctvom hudby.“

V kolísavých rytmoch a trpezlivo brnkajúcich akustických gitarách je vložené nezvyčajné teplo, ktoré pochádza nielen z prírodného prostredia, ale aj z komunity, ktorá skupinu obklopuje. Toto teplo pochádza zo saharského slnka a ľudí žijúcich pod ním.

Hudba skupiny Imarhan je určená globálnej komunite

Na novom albume sa nachádza spolupráca so sudánskym spevákom Sulafa Elyasom, ktorý prispel veršom v arabčine do smútočnej skladby „Taghadart“.

Gruff Rhys zo skupiny Super Furry Animals spieva vo svojej rodnej waleštine o hodnote príbuzenstva v skladbe „Adar Newlan“.

Pomocnú ruku podala aj miestna komunita Tamanrasset, vrátane Abdallaha Ag Alhousseyniho z Tinariwen a básnik Mohamed Ag Itlale, známy ako Japonais. Bol pilierom mestskej umeleckej komunity a zomrel krátko nahrávaní tohto albumu. Piesne skupiny ostávajú postavené na tradičných rytmoch Tuaregov. Sú ale aj individualistické a kombinujú rôzne hudobné štýly.

Imarhan sú so svojimi spolupracovníkmi zjednotení vďaka odporu a sociálnym zmenám.

V skladbe „Assosam“ skupina spieva jedným hlasom o frustrácii Tuaregov v postkoloniálnom južnom Alžírsku, ktorí sú zbavení volebného práva. Kritizuje, že peniaze a moc sú sústredené v Alžírsku dvetisíc míľ na severe.

Pieseň „Adar Newlan“ je o zápasoch mladých ľudí z Tamanrassetu.

„Synovia mojej krajiny sú vyčerpaní,“ spieva Sadam v skladbe „Tamasheq“, pričom odkazuje na utláčateľské zákony, vďaka ktorým väznia mnohých mladých mužov.

Kapela čerpá aj z textov predkov, ako napríklad v piesni „Tindjatan“, ktorá rozpráva príbeh o veľkej porážke, ktorú utrpela komunita Tuaregov počas vojny pred francúzskou kolonizáciou. Pieseň vyzýva na statočnosť a solidaritu.

„Musíte byť solidárni so svojimi krajanmi za každú cenu až do konca,“ hovorí Sadam. Táto múdrosť, rovnako ako hudba, nadobúda zmysel, len keď sa odovzdáva z pokolenia na pokolenie.

S novými nahrávkami sú Imarhan pripravení budovať vzťahy s umelcami a publikom všetkých krajín a generácií na základe dôvery v seba samých.

„Prosím,“ spieva Sadam v skladbe „Taghadart“, „chráň moju dôveru, odteraz až do konca časov.“

City Slang a NMR (foto: Fehti Sahraoui)