Album „Koniec roka“ hudobného projektu Felix je kolekciou hudobných nápadov a miniatúrnych skladieb, ktoré na seba nadväzujú a majú jednotiace tempo. Odlišujú sa od seba použitými zvukmi a kompozičným spracovaním.
Skladby albumu sú skôr melancholické, odrážajú určité obdobie ich autora, v ktorom sa mu do veselších tém nechcelo púšťať. Jednoducho nebola chuť na vytváranie skladieb s textami.
Konceptuálny album „Koniec roka“ tvorí 23 skladieb, ktorých názvy samé o sebe nedávajú zmysel. Dokopy však tvoria určitý manuál na jeho počúvanie.
Album bom zostrihaný dodatočne, pôvodná verzia je jedno tridsaťpäť minútové pásmo. Keďže autor nepredpokladá, že bežný poslucháč počúva pol hodinu jednu skladbu (ani on sám väčšinou nie), pristúpil na jeho rozkúskovanie.
Pod album je podpísaný projekt Felix. za ktorým stojí slovenský hudobník Jakub Tvrdík. Nové nahrávky sú odlišné od skladieb, ktoré hráva so svojou kapelou bežne na koncertoch. O mix a master albumu sa postaral Matej Turcer v štúdiu Pulp.
Pri tejto príležitosti sme Jakubovi Tvrdíkovi položili niekoľko otázok.
Fanúšikom si známy najmä ako klávesák skupiny Billy Barman, ale niektorí poznajú aj tvoju pesničkovú tvorbu s projektom Felix. Tentoraz ale nejde o typické pesničky. Prečo si sa rozhodol nahrať takýto album?
„Inštrumentálne skladby robím už veľmi dlho, tentokrát to začalo dosť zvláštne, začal som album nahrávať 31.12.2017, preto sa album volá Koniec roka. Dozvedel som sa jednu smutnú správu z rodinného prostredia a len som sedel za klávesom, vlastne som nemohol už nič veľmi robiť, tak som začal nahrávať hudbu ako jedno pásmo za sebou bez toho, aby som to nejak riešil. Nahral som vtedy asi prvých päť šesť častí. Potom som si viackrát projekt otvoril a doplnil ho zakaždým o nejakú časť, až sa to predlžovalo a začalo mi to dávať aj hlbší zmysel.“
Ako dlho nové skladby vznikali a s kým si ich nahrával? Podieľali sa na nich aj iní hudobníci?
„Po úvodnom dni som pokračoval vždy, keď som si našiel chvíľu času a hlavne keď som si myslel, že by z toho, čo nahrám, mohol byť aj nejaký osoh. Popri tom som však mal rozrobené aj iné skladby. Dokopy to trvalo s prestávkami asi rok. Potom som všetky stopy vyexportoval a poslal Maťovi Turcerovi do štúdia Pulp, ktorý tomu dal finálny zvuk, s ktorým som veľmi spokojný. Pohral sa hlavne s reverbmi, ekvalizérom a spravil aj master albumu. Nahrával som to všetko sám, pri takomto type hudby ani nevidím dôvod na zbytočné včlenenie iných ľudí, keď si to viem nahrať aj sám, hlavne si to nahrám podľa svojich predstáv. keďže nejde o akustický a po technickej stránke potrebnej na dosiahnutie účelu ani zložitý album, ale iba o hľadanie správnych farieb. Na konci som však mal pocit, že by som uvítal názor a hudobný vklad niekoho s odstupom, ktorého si aj hudobne a produkčne vážim.“
Komu je myslíš nová tvorba projektu Felix určená?
„Je určená ľuďom, ktorí si dokážu nájsť čas na pokojné a možno sústredenejšie vypočutie hudby, iná požiadavka asi ani nie je. A ak dokážu odpustiť občasnú absenciu rozvitia nápadov. Cieľom totiž bolo zbytočne nerozmazávať konkrétny nápad, iba načrtnúť podstatu.“
Chcel by si nové nahrávky predstaviť aj naživo, prípadne pripravuješ nejaké video?
„Práve to by malo byť vyústením snaženia, keby sa jednotlivé skladby upravili do koncertných foriem, vtedy by sa niektoré nápady mohli predĺžiť a posunúť možno niekam ďalej. Predsa len, je ich 23 a dokopy má celý album 35 minút.“
Róbert Gregor (foto: Lousy Auber)