JARVIS COCKER VZDAL HOLD FRANCÚZSKEJ HUDBE

Jarvis Cocker - Chansons d’ennui tip-top (ABKCO Records, 2021)

Keď sme v deväťdesiatych rokoch vďaka albumu „Separations“ objavili hudbu anglickej skupiny Pulp, učite nás nenapadlo, že takmer o tridsať rokov neskôr budeme o jej lídrovi písať v úplne iných súvislostiach. Sympatie pretrvávajú, čo potvrdzuje aj nový album „Chansons d’Ennui Tip-Top“ neúnavného Jarvisa Cockera.

Podnet nahrať album francúzskych piesní vyvolal americký filmový režisér Wes Anderson, ktorý požiadal niekdajšieho lídra Pulp, aby nahral novú verziu skladby „Aline“ pre jeho nový film „The French Dispatch“.

Napokon to dopadlo tak, že vznikol celý album francúzskych cover verzií pozostávajúci z dvanástich nahrávok. V šesťdesiatych a sedemdesiatych rokoch minulého storočia jeho pôvodné verzie preslávili umelci ako Françoise Hardy, Serge Gainsbourg, Jacques Dutronc, Bourvil a ďalší.

Úvodná skladba „Dans Ma Chambre“ (pôvodne od speváčky menom Dalida) pripomína gotickú melodrámu, ktorú umocňuje výborný Jarvisov spev a orgánový úryvok jednej z kompozícií Johanna Sebastiana Bacha.

Skladba „Contact“, pôvodne od Brigitte Bardotovej, z autorského pera Serge Gainsbourga, nie je tiež veľmi vzdialená od originálu, ale celkovo výborne zapadá do konceptu albumu. Strhujúco pôsobí aj skladba „Requiem Pour Un Con“ pôvodne od Serge Gainsbourga

Medzi vrcholy albumu patrí takmer punkovo ladená pieseň „Les Fens Sont Fous, Les Temps Sont Flous“, aj z nášho vysielania známa pieseň „Paroles, Paroles“ s hosťujúcou Laetitiou Sadier (Stereolab) a psychedelicky ladená skladba Mao Mao.

Dúfajme, že film vďaka ktorému tieto nahrávky vznikli, bude rovnako zábavný a hravý ako tento album. Všetky skladby síce nedopadli na jednotku, ale utvrdili nás v tom, že francúzština svedčí nielen Jarvisovi Cockerovi, ale aj svetovej pop music, nech už je z ktorejkoľvek éry.

Róbert Gregor (foto: John MacDougall)