Srdcom skupiny Jembaa Groove je ghanský hudobný štýl highlife. Podčiarkuje to jej druhý album „Ye Ankasa | We Ourselves“, ktorý stelesňuje nové vnímanie africkej, džezovej i soulovej hudby.
Jadro skupiny Jembaa Groove tvoria spevák, perkusionista Eric Owusu a basgitarista, producent Yannick Nolting. Obaja sa spoznali v roku 2020 na ihrisku v Berlíne vďaka svojim deťom. Neskôr sa rozhodli založiť skupinu, ktorá si o dva roky neskôr za svoj debutový album „Susuma“ vyslúžila medzinárodné uznanie.
Na rozdiel od predchádzajúceho albumu, sa na väčšine nových nahrávkach podieľal londýnsky multiinštrumentalista a producent Kwame Yeboah, vďaka ktorému získala skupina nové inšpirácie. Oživili sa tým spolupráca s Ericom, pretože obaja hudobníci vyrastali v Akkre, kde spolu zdokonaľovali špecifický hudobný štýl nazývaný Sikyi highlife, ktorý bol v Ghane spopularizovaný v 70. rokoch. Eric & Kwame v minulosti hrávali v skupine Kwashibu Area Band, v ktorej pôsobili aj Pat Thomas, Ebo Taylor a legendárny bubeník Tony Allen.
Ostatní hudobníci Jembaa Groove pochádzajú z rôznych kútov sveta. Ich tvorba je zmesou africkej, európskej a latinskoamerickej hudby. Novou posilou je Daniel Allen Obert (Aloe Blacc, Tony Allen) z Kuby, ktorý hrá na trúbku. Tento internacionalizmus prenikajúci cez Ghanu a Londýn do Berlína, formuje štýl skupiny, ktorý Yannick označuje ako „súčasný pohľad na highlife, jazz a soul“.
Tvorivá rozdielnosť
Oči a uši všetkých hudobníkov sú otvorené všetkému, čo sa deje okolo nich… počúvajú veľa hudby, staršej i súčasnej. Je zrejmé, že kapela má slabosť pre americkú retro-estetiku, ktorú možno počuť z nedávneho katalógu Daptone Records a Big Crown Records. Práve tieto vydavateľstvá mali výrazný vplyv na zvuk a spôsob produkcie novej nahrávky.
Vokálne oživenie počuť aj vďaka spevákovi K.O.G zo Sheffieldu a veteránovi highlife scény 70. a 80. rokov menom Gyedu Blay Ambolley. Texty piesní sú väčšinou v jazykoch twi, ga a „pidgin english“.
„Jembaa Groove je o pozitívnych vibráciách. Snažíme sa propagovať pozitivitu, spolupatričnosť a rešpekt. Ale tiež sa snažíme pripomínať ostatným aj sebe, že osud leží v našich rukách a že veci nemožno brať ako samozrejmosť. Ak niečo chcete, choďte za tým, ale rešpektujte ľudí!“
Zvuková pestrosť
Väčšina nového albumu bola koncipovaná a nahraná v Berlíne, s výnimkou piesne „Sweet My Ear“, ktorá vznikla v Ghane. Yannick o nej povedal: „Išlo o návrat k prameňom a zachytenie pôvodných vibrácií, ktoré nám pomôžu informovať o tom, čo Jembaa Groove obnovujú a pretvárajú“. V piesni počuť viac dychov, ktoré dodávajú väčšiu pôsobivosť, pričom jej zachovávajú pohodovú atmosféru.
Majster highlife a jazzový praktik Gyedu-Blay Anbolley dodal svoj hlas do skladby „Agya“, ktorý dopĺňajú Ericové vokálne harmónie. Posledným singlom albumu je skladba „Makoma“, ktorá začína slávnostným vyhlásením ghanského prezidenta a bojovníka za nezávislosť zo 60. rokov Kwameho Nkrumaha, odsudzujúcim kolonializmus v Afrike. Táto téma je dôležitou súčasťou DNA kapely. Popri zvuku jemných gitár spolutvorcu Kwameho Yeboaha v piesni zaznieva aj pôsobivé trúbkové sólo Daniela „El Congo“ Allena.
Jembaa Groove sa dôstojne vyhli „ťažkému druhému albumu“, pretože ich novinka má ghanskú pečať a je hlbokým a oduševneným pohľadom na súčasný jazz, pričom na jednej strane vzdáva hold jeho koreňom, zatiaľ čo na strane druhej posúva jeho hranice.
V posledných dvoch rokoch skupina zožala množstvo úspechov a vystúpila pred náročným publikom po celom svete. Naďalej sa jej darí získavať si fanúšikovskú základňu, podporenú prelomovými vystúpeniami na podujatiach ako BBC 6 Music, SXSW (USA), ESNS a Supersonic Jazz Festival (Holandsko).
Pri pohľade na rok 2024, s potvrdenými koncertnými vystúpeniami a krstom albumu v Londýne, Paríži, Madride a Berlíne a plánovaným koncertným turné, je budúcnosť oduševneného highlife inšpirovaného afro-jazzom v pohybe a šíri sa svetom ako evanjelium. Albumu „Ye Ankasa | We Ourselves“ budeme preto venovať pozornosť aj u nás v rubrike „Album týždňa“.
NMR (foto: press Jembaa Groove)