JUPITER & OKWESS: PREDĹŽENÝ VÝLET DO MEXIKA

Hviezdy konžskej pouličnej hudobnej scény Jupiter & Okwess sa pripomínajú štvrtým albumom „Ekoya“, na ktorom sa mieša charakteristický zvuk konžského funku, rocku a soukousu s novými vplyvmi z Mexika a Latinskej Ameriky. Nové piesne sú inšpirované spoločnou históriou Afričanov na dvoch kontinentoch.


V posledných dňoch vyšlo niekoľko zaujímavých albumov, ktoré nahrali napríklad Maribou State, Sharon Van Etten, Heartwarms, Frànçois & The Atlas Mountains, Femi Kuti alebo Sivert Høyem, no tentoraz znovu najviac prekvapujú nahrávky, ktoré vznikali na hudobných križovatkách.

Keď v roku 2007 Damon Albarn a Robert Del Naja prvýkrát navštívili Kinshasu podnietilo to vznik rôznych spoluprác. Vďaka jednej sa skupina Jupiter & Okwess stala supportom Blur a hosťovala na albume „Kinshasa One Two“, ktorý v roku 2012 vyšiel v úspešnom vydavateľstve Warp Records. Od tejto prelomovej éry kapela absolvovala koncerty po celom svete. V roku 2012 nastúpila do vlaku Africa Express Damona Albarna a o rok neskôr im Massive Attack zremixovali niekoľko piesní.

Nezameniteľný pôvod

Jupiter & Okwess hrajú hudbu, ktorá nezaprie svoje korene. Jej rytmy a melódie sa formovali počas troch desaťročí vývoja v uliciach Kinshasy. Tentoraz sa nad ich hudbou vznáša aj latinsko-americká hudba. Nový album začal vznikať v roku 2020, keď kapela absolvovala turné po Južnej Amerike. Po jeho skončení bola kapela nútená zásluhou pandémie urobiť si prestávku v Mexiku, pretože sa nemohla vrátiť domov. Bola to pre ňu transformujúca skúsenosť, pretože vďaka voľnému času sa ponorila do latinskoamerickej kultúry.

„Naša hudba sa nezmenila, len dostala nový rozmer. V latinskej Amerike sme zažili veci, ktoré nás nútili rozmýšľať inak. Sú tam ľudia, ktorí majú konžské korene a sú súčasťou príbehu Afriky. “


Závan latinskej ameriky

Album „Ekoya (It Will Come)“, ktorý skupina Jupiter & Okwess nahrávala v Mexiku, skúma témy zmeny a odolnosti, problémy pôvodných obyvateľov i radosti každodenného života. Ruku k dielu priložila tiež brazílska speváčka Flavia Coelho, mexický raper Mare Advertencia a konžský spevák Soyi Nsele. Texty sú v ôsmich jazykoch čo signalizuje, že Jupiter & Okwess sú hrdí Konžania a zároveň hlboko medzinárodní. Album nahral a niekoľko skladieb produkoval Camilo Lara z projektu Mexican Institute of Sound.

Od svojho debutu v roku 2013 je štýl Jupiter & Okwess definovaný cieľavedomosťou, surovosťou i temnotou, ktorú podfarboval hybný kinshaský funk, rock a niekedy aj mäkšie introspektívne momenty. Tieto charakteristické štýly zostávajú zachované, no pridáva sa k nim ľahkosť, ktorá sa niekedy vystupňuje až do tanečnej párty v popredí s konžským štýlom soukous, ktorý je sám o sebe charakteristický nezmazateľným latinsko-americkým vplyvom. Prejavuje sa to napríklad v skladbe „Nkoyi Niama“. Sekané zvuk gitary, skákajúca basa, nádherné harmónie a úderné beaty posúvajú tento klasický štýl na vyššiu úroveň.

V celej svojej hudbe Jupiter ukazuje svoje majstrovstvo v poetickom slove, pričom prostredníctvom prísloví a podobenstiev sprostredkúva hlboké odkazy. Hlavný singel „Les Bons Comptes“ varuje pred dlhmi voči priateľom. „Dobré účty robia dobrých priateľov,“ spieva Jupiter vo francúzštine a dodáva v jazyku Mongo: „mŕtvy dlžník je ako sépia, len berie a nikdy nedáva.“ Buďte dobrým priateľom, buďte čestní a plaťte účty. Toto posolstvo preberá aj brazílska speváčka Flavia Coelho, ktorej ľúbezne ľahký hlas pôsobí ako krásny kontrapunkt k Jupiterovmu rezonujúcemu duneniu.


Témy zmeny a odolnosti

„Všetko sa mení, a to v globálnom meradle,“ hovorí Jupiter. „Zmeny v politike, zmeny klímy. Cítiť to v Európe a my to v Kinshase cítime ešte silnejšie. Ale na druhej strane všetko raz prejde. Po živote už nič. Nemusíte sa tak sústrediť na materiálne veci, na peniaze, na majetok – „tout passera“. To nie je optimistické ani pesimistické – je to len pravda.“

Odolnosť nájdeme aj v textoch, ktoré prezentujú domorodé aktivistky vrátane speváčky Soyi Nsele, ktorá v úvodnej skladbe „Selele“ vyzýva predkov, aby odsúdili ničenie konžského dažďového pralesa. Raperka Mare Advertencia z mexického domorodého národa Zapotékov v skladbe „Orgullo“ kladie požiadavku práv a spravodlivosti pre utláčané komunity na celom svete: „Žiadame naše právo na existenciu / Pre pamiatku tých, ktorých nám ju vzali / Pre spravodlivosť, ktorú stále hľadáme!“

Keď bol Jupiter mladý, chcel ísť v šľapajach svojho otca, ktorý bol diplomat. Ale ako hovorí: „Osud je zložitý. Život sa zmenil a tým mojim životom sa stalo robiť hudbu na uliciach v Kinshase. Teraz vystupujeme po celom svete, robíme rozhovory, rozprávame svetu o konžskom ľude, čo je ako byť diplomatom. Urobil som to inak.“

TS a Róbert Gregor (foto: Marcelo Quinones)