K.O.G. – NÁVRAT KU KOREŇOM

Pod maskou K.O.G. (Kweku Of Ghana) sa skrýva spevák a frontman skupiny Onipa, ktorý je zároveň predstaviteľom kultúrnej komunity Zongo Music so sídlom v Sheffielde a Ghane.


Odkiaľ pochádzam? Kam idem? Ako môžem zostať verný sám sebe? Takéto otázky si K.O.G kladie na svojom treťom albume „Don’t Take My Soul“. Prostredníctvom hudby cestuje zo Sheffieldu do Ghany, aby preskúmal svoje hudobné korene. Tento 42-ročný Ghančan žil polovicu svojho života v Spojenom kráľovstve, čo ho viedlo k tomu, aby sa vrátil k ghanskej hudbe. Kweku Sackey vyrastal so svojou babičkou v hlavnom meste Accra, presnejšie na predmestí Agege Zone 6.

Už ako dieťa na bohoslužbách v kostole miloval zborový spev, ktorý spájal ľudí. Zvolávanie a odpovedanie je preto spolu s polyfónnymi zbormi dôležitou súčasťou jeho piesní. Záľuba v kreslení zložitých tvarov a budov ho viedla k tomu, aby sa vo svojich 20 rokoch presťahoval do Veľkej Británie, kde si urobil magisterský titul v oblasti urbanizmu. V novom domove sa stal frontmanom kapely Zongo Brigade, v ktorej pôsobia hudobníci z Leedsu a Sheffieldu. Neskôr spolupracoval s rôznymi interpretmi, ako napríklad s La Yegros z Argentíny, Davidom Waltersom z Francúzska, alebo jazzovou skupinou Nubiyan Twist. V roku 2019 nahral so skupinou Zongo Brigade album „Wahala Wahala“ a v roku 2022 svoj sólový debut „Zone 6, Agege“. Na týchto nahrávkach sa mieša najmä „boom bap“ rap 90. rokov so západoafrickými štýlmi, akými sú afrobeat a highlife.

Život, láska, učenie

Na svojom treťom albume „Don’t Take My Soul“ K.O.G. svoj vzorec zdokonaľuje a nachádza nový prístup k tvorivému procesu. Prvú polovicu skladieb nahral s hudobníkmi v Ghane a druhú polovicu s priateľmi vo Veľkej Británii, no hrejivý zvuk ghanskej tanečnej hudby highlife je prítomný vo všetkých skladbách. V súlade so žánrovým mixom píše texty v angličtine, v rôznych afrických jazykoch a vo svojom rodnom jazyku ga.

V skladbe „Live For Today“ sa miešajú funky dychové sekcie s ostrými bicími a odhodlaným rapovaním. Text piesne bol inšpirovaný dvoma priateľmi, ktorí si vzali život. K.O.G spracúva údery osudu s myšlienkami o výzvach života. V hnacej skladbe „Foriwah“ sa zamýšľa nad falošnými očakávaniami mužnosti, v čom mu pomáha Ogunskele, priekopník ghanského rapového žánru hiplife.

„Žijem pre dnešok, chcem len tancovať“.


V duchu highlife

V uvoľnenej piesni o láske „Odo Sronko“, čo v jazyku twi znamená „neobyčajná láska“ spieva Pat Thomas, ktorý je od 60. rokov známy ako „zlatý hlas ghanskej hudby“. Poeticky opisuje všetko, čo robíme pre svojich blízkych. Politikou sa zaoberá skladba „Damiana“, v ktorej K.O.G. kritizuje lobby a jej vplyv na životy obyčajných ľudí.

„Už sa nebojím ukázať úplne inú stránku mojej hudby, ktorá je oduševnenejšia a menej bláznivá.“

„Application“ je skladba, v ktorej sa zamýšľa nad vlastným imigračným statusom a rasizmom vo Veľkej Británii. Na skladbe „Don’t Take My Soul“ ho ako hudobný režisér podporil francúzsky dídžej a producent Guts, ktorý na svojich projektoch rád spolupracuje s ľuďmi z rôznych kútov sveta. Tento globálny vizionár bol pri nahrávaní poradcom, terapeutom a múzou, ktorý okrem iného odporučil svojmu chránencovi klasické highlife albumy zo 60. a 70. rokov, aby K.O.G. mohol ešte lepšie preskúmať korene ghanskej hudby.

Album „Don’t Take My Soul“ patrí v tomto období medzi to najlepšie, čo ponúka nielen vydavateľstvo Heavenly Sweetness, ale i súčasná hudba vychádzajúca z afrických koreňov.

NMR (foto: press K.O.G.)