KAPELA DRŤ VYDÁVA DEBUTOVÝ ALBUM PUNTIČKÁR

Zhudobnenie a prebásnenie výrokov ex-šéfa ŠtB Alojza Lorenca je venované obetiam perzekúcií, represií a vrážd komunistického režimu.

Slovensko-maďarská kapela Drť vydala 15. mája cez vydavateľstvo festivalu Pohoda debutový album Puntičkár. Ten je venovaný obetiam perzekúcií, represií a vrážd komunistického režimu. Autorom projektu je hudobný skladateľ a saxofonista Miroslav Tóth, známy aj vďaka spolupráci s Kronos Quartet. Okrem neho sú súčasťou kapely ďalší známi muzikanti – skladateľka Lucia Chuťková, Marek Buranovský (Vojdi), Márton Csernovszky (The Best Bad Trip), Áron Porteleki (Thisnis, Dorota) a Michal Kaščák (Bez ladu a skladu).

Piesne vznikli zhudobnením výrokov bývalého šéfa ŠTB Alojza Lorenca, o ktorých štylizáciu sa postaral Marek Kundlák.

Posledný šéf ŠtB Alojz Lorenc poskytol v roku 2014 denníku SME rozhovor, v ktorom hovoril o svojom pôsobení vo vedení štátnej bezpečnosti koncom osemdesiatych rokov, ako aj o živote po Nežnej revolúcii, keď pomáhal PENTE v pozícii riaditeľa firemných rizík (ich spolupráca pokračuje dodnes). Lorencov príbeh je jedným z príkladov transformácie spoločnosti z obdobia totality do dnešných dní. Výroky niekdajšieho člena tajnej služby (a kryptológa) sa stávajú nástrojom prispôsobovania a znejasňovania činov komunistického režimu, ktorý prenasledoval a kruto trestal svojich odporcov – pričom mnohí za svoje odvážne postoje zaplatili životom.

Vo svetle tejto historickej paralely vyznievajú Lorencove výroky zo spomínaného rozhovoru mimoriadne cynicky.

Autor hudby Miroslav Tóth o albume povedal: „V prvom rade si sám uvedomujem, že zatiaľ čo ja komentujem v dnešných časoch demokracie výroky generála ŠTB, tak pred rokom 1989 boli mnohí ľudia, ktorí sa postavili režimu, prenasledovaní alebo dokonca zabití pre ich postoje. Ich príbehy dodnes dostatočne nepoznáme. Lenže stále žijú ich rodiny a pozostalí. Myslíme hlavne na nich a až potom na generála. Puntičkár je prvým dielom malého príspevku k pochopeniu dejín zahmlievania.“

Artwork albumu vytvorila grafička Teraza Maco. Vyobrazený portrét psa s náhubkom je reminiscenciou udalosti z augusta 1986, keď vlčiaci pohraničnej stráže na slovensko-rakúskej hranici roztrhali mladého klarinetistu a študenta Hartmuta Tautza.

Anton Repka