Kapela Romanika pôsobí na slovenskej hudobnej scéne už pätnásť rokov, vďaka pomerne neznámenu žánru etno-šansón sú však pre niektorých ľudí stále neprebádaným zoskupením. Na Slovensku sú pritom jedinečným zástupcom tohto hudobného žánru, spadajúcim pod world music scénu. Pri tvorbe kapelu inšpirujú napríklad vlčie príbehy z mytológie, či spev „cante jondo“ hudobného žánru flamenco, pochádzajúceho zo španielskej Andalúzie. Tento rok vydala skupina Romanika svoj piaty album La Loba. Z neho pochádza aj skladba Divoška, ku ktorej kapela predstavuje temperamentný koncertný videoklip.
“Pieseň Divoška je vlčia balada, inšpirovaná príbehom napísaným v mytologickej knihe Ženy, ktoré behali s vlkmi. Knihu napísala jungiánska psychoanalytička Clarissa Pinkola Estés a pojednáva o aspektoch a hĺbkach ženskej duše. Pieseň je o slobodnom a radostnom prežívaní života – na rozdiel od príbehu, ktorý končí tragicky, pretože v ňom so ženou tancujú červené topánky a ona v snahe zachrániť svoj život, si musí sťať nohy. Odrezaná od klamstva a pretvárky sa navracia k prirodzenému prežívaniu života,” hovorí speváčka Ildikó Kali.
Ildikó Kali má rada mytologické príbehy a básne kvôli ich skrytým významom. Keď tieto príbehy číta, narastá v nej pocit, že o danej téme chce aj spievať a tak sa hudba vytvára akoby samovoľne. Ildikó sa najskôr naučí text, snaží sa preniknúť jeho vnútornou stavbou, rytmom. Ak ešte nemá vymyslený refrén, vymyslí si najskôr nápev. Podobne vznikla aj pieseň Divoška. Videoklip kapela nahrala spontánne na vystúpení v priestoroch Malého Berlína. Členovia Romaniky vedeli vopred, že to bude práve skladba Divoška, kvôli jej pozitívnemu odkazu, chytľavému rytmu, nástrojovej pestrosti a folklórnym ľudovým prvkom.
Nahrávanie albumu La Loba sa uskutočnilo pod producentským dohľadom huslistu a skladateľa Stanislava Palúcha a ďalších slovenských a českých hudobníkov ako Marcel Comendant (cimbal), Peter Solárik (bicie), Marta Topferová (quatro), Michal Vavro (gitara), Martin Chovanec (akordeón), Roman Kraic (kontrabas), Stanislav Počaji (gitary). Hudobná kritika publicistu a redaktora Antonína Kocábka, ktorá vyšla v Českej republike, sa zmieňuje o chytrom prepojení excelentného muzikanstva a živočíšnosti nahrávky – aj napriek čistému štúdiovému zvuku. Klezmer (hudobný žáner Židov z východnej Európy) sa prelieva do rómskeho folklóru, tango strieda čardáš, aby sa o chvíľu neskôr rozvinuli jazzové polohy alebo precítené šansónové nálady. A nad všetkým sa vznáša hlas speváčky Ildikó Kali, omamný a presvedčivý, ako personifikovaná sloboda a životná energia.
Album La Loba obsahuje jedenásť skladieb. Štyri skladby boli inšpirované príbehmi z mytológie – Baubo, Motýlia žena, vyššie spomínaná Divoška a La Loba, podľa ktorej je album pomenovaný, pojednávajú o aspektoch ženskej duše, o jej hĺbkach, vrstvách a celkovej celistvosti. Ako hovorí Ildikó Kali: “Silný element ženského potenciálu spočíva v tvorivosti, ktorá je nám ženám daná pri narodení a na ktorú počas života zabúdame. La Loba – vlčia žena túto tvorivosť oživuje, čím sa náš život stáva slobodný a prirodzený. Symboly ukryté v textoch piesní sa dotýkajú nášho nevedomia, dôležitosť symbolov v našom živote spočíva v tom, že to čo nevieme vyjadriť vlastnými slovami, vyjadrí naša duša. Takáto pieseň zasiahne ľudí každého v inej vrstve svoje duše a preto možno povedať, že má silný duchovný charakter.”
Šesť skladieb sa dotýka súčasných spoločenských tém. Pieseň Krajina obyčaj vznikla v čase nástupu druhej ekonomickej krízy, odhalenia kauzy Gorila a v čase úmrtia Václava Havla. Pieseň Brat a sestra hovorí o rodinných väzbách, alkoholizme a nefunkčnosti rodiny. Skladby Drahokam, Mesiac nad Nílom, Nočná láska a Žaba sú o láske a jej trojrozmernosti – eros, fília a agapé.
Jedna z piesní Žitko je pocta písmenku “Ž” a pripomína tak krásu slovenčiny. Prináša novotvary a originálne výrazové prostriedky, ktorými slovenčinu obohacuje. Spolu s hudobnou zložkou uvoľňuje atmosféru a koloruje pestrosť koncertného programu. Ildikó Kali rozpráva, kde čerpá inšpiráciu pre nové piesne: “Mám rada hudbu kultúr rôznych národov. Páči sa mi hudba s tradičnými prvkami, ktoré sú zakomponované do piesne moderným spôsobom. Zároveň nesie v sebe odkaz našich predkov, ktorí boli oveľa viac spätí s prírodou a harmonizovali s ňou. Pieseň a hudba boli prejavom ich vnútorného sveta viac ako prejavom umenia. Snažím sa spojiť ľudové prvky vo svojej hudbe s básňami, ktoré v sebe nesú skryté posolstvo.”
Čo sa týka plánov kapely Romanika na najbližšie obdobie, ich dlhodobým zámerom je vytvárať a šíriť vlastnú autorskú slovenskú tvorbu, ktorá presahuje do viacerých žánrov, s tendenciou prispieť k zvyšovaniu povedomia o rôznorodosti slovenskej hudby a zároveň inšpirovať kultúrnu obec. Počas budúceho roka plánujú Romanika zorganizovať a zrealizovať „La Loba turné 2019“ po slovenských mestách.
O kapele Romanika:
Skupina Romanika bude v roku 2019 pôsobiť na hudobnej scéne pätnásť rokov. Jej tvorba je inšpirovaná etnickou hudbou, no spojenie hudby a textov, ktoré majú básnický rozmer, nasmerovalo kapelu k vytvoreniu vlastného hudobného štýlu etno-šansón. Romanika je v tomto žánre na Slovensku jedinečnou skupinou. Nahrala päť albumov: Svetlo a tiene (2004), Vlčie balady (2006), Milenka všetkých (2010), V hlbinách (2013) a La Loba (2018) a koncertovala na mnohých podujatiach na Slovensku i v Českej republike.
Jadro kapely tvorí hudobníčka Ildikó Kali, kontrabasista Roman Kraic a akordeonista Martin Chovanec. V roku 2013 sa Romanika otvorila spolupráci s vynikajúcimi hudobníkmi a nahrala úspešný album V hlbinách. Na jeho nahrávaní sa podieľal gitarista Stanislav Počaji, hráč na bicie Juraj Dávid Raši, klavirista Ondrej Krajňák, saxofonista Nikolaj Nikitin, klarinetista Miroslav Poprádi, akordeonistka Snežana Jovic či hudobníci Róbert Pospiš a Martin Sillay z vydavateľstva Real Music House.
Najnovším albumom La Loba nadviazala na svoju doterajšiu úspešnú hudobnú činnosť a začala opäť spolupracovať so špičkovými hudobníkmi. V súčasnosti pôsobí Romanika ako kvarteto (gitara, kontrabas, bicie, akordeón), no ambíciou kapely je hrať na väčších podujatiach v kompletnej zostave, v akej nahrali album La Loba (gitara, kontrabas, bicie, akordeón, husle, cimbal).
Mirka Brindová a NMR