Jarná edícia festivalu priniesla šesť vypredaných koncertov, čítanie z Piazzollových memoárov, diskusiu, dva podcasty i slovenskú premiéru dokumentu Daniela Rosenfelda o tvorcovi žánru tango nuevo.
„Nosím v sebe nádej, že sa moja hudba bude počúvať aj v roku 2020. A v roku 3000 tiež. Niekedy som si tým istý, pretože hudba, ktorú hrám, je iná.“ Astor Piazzola
Tento rok si hudobný svet pripomína 100 rokov od narodenia génia argentínskeho tanga, hráča na bandoneóne a skladateľa Astora Piazzollu (1921 – 1992), ktorý vo svojom „novom tangu“ (Tango Nuevo) dokázal spojiť temperament juhoamerickej hudby, sofistikovanosť európskych klasických kompozícií a spontánnosť jazzu.
Po Šostakovičovi, Bartókovi, Beethovenovi, Stravinskom a Bachovi sa medzinárodný festival komornej hudby Konvergencie rozhodol venovať viacero podujatí práve Piazzollovi. Pôvodne plánovaná zimná edícia festivalu sa presunula na jarné mesiac apríl, máj a jún. Po uvoľnení protipandemických opatrení sa organizátorom podarilo pripraviť podujatia prevažne s publikom, ktoré bolo možné sledovať online nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí.
Program festivalu začal online slovenskou premiérou dokumentu o Astorovi Piazzollovi Roky žraloka režiséra Daniela Rosenfelda. Premietanie sa uskutočnilo v spolupráci s Kinom Lumière v rámci cyklu Príbehy umenia. Vďaka filmu s početnými materiálmi zo súkromného rodinného archívu, či doteraz nepublikovanými rozhovormi s Piazzollovými deťmi sme mali možnosť spoznať skladateľa nielen ako mladého chlapca v New Yorku, či vášnivého lovca žralokov, ale najmä ako originálneho umelca, ktorý sa vzoprel tradíciám, aby navždy zmenil svet hudby.
Máj a jún sa niesol v znamení zážitkou s Piazzollovou hudbou.
Pôvodne plánované koncerty 30. 5. v Záhrade Domu Albrechtovcov sa kvôli nepriazni počasia presunuli do koncertnej siene Klarisky. Na prvom koncerte znela hudba A. Piazzollu v úpravách svetoznámeho brazílskeho gitaristu Sérgia Assada. Predstavili ju gitaristi Ondrej Veselý a Martin Krajčo, Peter Biely (husle), Boris Lenko (akordeón) a Jozef Lupták ( violončelo). Druhý koncert patril známemu dielu Five Tango Sensations v interpretácii Borisa Lenka a súboru Konvergencie Quartet (Marián Svetlík, Peter Biely, Martin Ruman, Jozef Lupták). Výťažok z predaja vstupeniek z tohto koncertu bol venovaný ikonickému miestu bratislavského hudobného života, Domu Albrechtovcov, ktorý sa vďaka o. z. Albrecht Forum opäť stáva živým centrom umenia.
Koncert medzinárodného zoskupenia ChamberJam Quintet svetoznámeho bandoneonistu a skladateľa Marcela Nisinmana v Slovenskom rozhlase (31. 5.) ponúklo publiku hudobnú extázu v podobe Piazzollových a Nisinmanových kompozícií. Spolu s Piazzollovým priateľom a žiakom na koncerte vystúpili vynikajúci interpreti Daniel Rowland (husle), Zoran Marković (kontrabas), Alberto Mesirca (gitara) a Natacha Kudritskaya (klavír).
Ďalšie júnové koncerty patrili slovenským interpretom. Nočný koncert Hora cero (4. 6., Štúdio L+S) spojil vynikajúcich hudobníkov, ktorí sa dlhé roky pohybujú vo svete jazzu i klasiky, Borisa Lenka, Martina Chovanca (bandoneón), Stanislava Palúcha (husle), Jozefa Luptáka (violončelo), Juraja Grigláka (kontrabas) a Ladislava Fančoviča (klavír). Chýbať nemohol ani slovenský súbor ALEA, ktorý sa od roku 2001 pod vedením Borisa Lenka venuje propagácii Piazzollovej hudby. Na koncerte s názvom Concierto para Quinteto (11. 6., Divadlo P. O. Hviezdoslava) zazneli známe Piazzollove skladby, no súčasťou programu boli aj kompozície Petra Zagara a Stanislava Palúcha. Hosťami súboru ALEA boli speváčka Adriena Bartošová, gitarista Miloš Železňák a bandoneonista Martin Chovanec. Záverečný koncert Konvergencií bol venovaný fenoménu slovenského tanga (12. 6). V interpretácii Bratislava Hot Serenaders pod vedením Juraja Bartoša zazneli v Slovenskom rozhlase najkrajšie slovenské tangá z 30. a 40. rokov 20. storočia od Karola Elberta, Pavla Čádyho, či Gejzu Dusíka. Vzácnym hosťom na pódiu bol na tomto koncerte aj pán Milan Lasica.
Program festivalu Konvergencie pokračuje aj v septembri.
Septembrový program medzinárodného festivalu komornej hudby Konvergencie (5. – 26. 9. 2021) ponúkne aj tento rok hudbu bez hraníc. Tešiť sa možno napríklad na slovenskú premiéru violončelového koncertu Pēterisa Vasksa Klātbūtne („Presence“) s Jozefom Luptákom a českým orchestrom Ensemble Opera Diversa, atmosférické hudobné svety albumu Absinthe gitaristu Dominica Millera i koncert špičkového fínskeho kvarteta Meta4 s dielami Haydna, Saariaho a Sibelia. Chýbať, samozrejme, nebude ani tradičná Bratislavská noc komornej hudby, na ktorej v interpretácii renomovaných slovenských umelcov zaznie hudba Alexandra Albrechta, Zoltána Kodálya, Ernő Dohnányiho a Johanna Nepomuka Hummela. Nebudú chýbať ani detský koncert, čítanie o hudbe, rozhovory a ďalšie sprievodné podujatia – naživo aj online. Súčasťou permanentky bude prístup ku kompletného digitálnemu video archívu festivalu Piazzolla.
Konvergencie a NMR (foto: Martina Šimkovičová)