Už je to dvadsať rokov, čo nás Toma Feterman a jeho spoločníci z La Caravane Passe zabávajú svojou univerzálnosťou a humanizmom. Nový album „Hôtel Karavan“ je oslavou umeleckej slobody a muzikálnosti.
Hotel Karavan nie je uvedený v žiadnom turistickom sprievodcovi, no existuje niekde v dvadsiatom parížskom obvode. Hrnuli sa tam hudobníci z celého sveta, podobne ako pred dvadsiatymi rokmi Tom Feterman. Tento vtedy mladý chlapec z Ménilmontantu, ktorý vyrastal v rodine poľského a rumunského pôvodu s aškenázskymi tradíciami sníval o tom, že raz bude cestovať. Napokon si vo svojom trojizbovom byte vytvoriť azyl, do ktorého by sa zmestila celá planéta.
Spočiatku mal len gitaru, trúbku, chuť si založiť vlastnú kapelu a veľké ambície. Svoje prvé skladby vymyslel v provizórnej kuchyni a vďaka prvému hitu „Salade Tomate Oignon“, ktorý sa dostal do povedomia propagáciou na Tour de France v Holandsku, začal so svojou kapelou obchádzať kluby vo Francúzsku, neskôr v Európe a napokon na všetkých štyroch kontinentoch.
La Caravane Passe debutovali v roku 2006 albumom „Go to Plèchti“, na ktorý o rok neskôr nadviazali titulom „Velkom Plechti“. Albumami „Ahora In Da Futur“ (2010), „Gypsy For One Day“ (2012), „Canis Carmina“ (2016) a „Nomadic Spirit“ ešte viac zadefinovali svoj originálny štýl, postavený najmä na hudobných motívoch z Balkánu i ďalších krajín. Ich hudbe nikdy nechýbal humor, ktorý umocňovali texty postavené na útržkoch slov v rôznych nárečiach i slangoch.
Dnes táto skupina oslavuje dvadsať rokov na hudobnej scéne albumom „Hôtel Karavan“, ktorý je bohatý na hostí zo všetkých spoločenských vrstiev. Prostredníctvom 22 nahrávok sa kapela vracia k svojim najväčším hitom, ktoré odela do nového šatu.
Album otvára spolupráca s akordeonistom menom Fixi a francúzskou hudobníčkou Oriane Lacaille v skladbe „Insulaire“. V piesni „Zinzin Moretto“ počuť brazílsku speváčku Flaviu Coelho a nahrávku „La Barmaid“ ošperkovali svojou famóznou hrou na dychové nástroje Haïdouti Orkestar.
Nemožno obísť ani hlas dnes už zosnulého Rachida Tahu v piesňach „Baba“ a „Perdu ta langue“, spoluprácu so Sidi Wachom v prerobenej verzii hitu „Shouf la chapka“, či dvojicu Mouss & Hakim, s ktorou sa kapela vrátila do obdobia svojho štvrtého albumu a piesne „Rom à Babylone“.
La Caravane Passe dokázali premeniť svoje klasické skladby na niečo veľkolepé. „Hôtel Karavan“ je ideálnym spoločníkom k oslave emocionálneho dedičstva tejto výnimočnej skupiny.
Róbert Gregor (foto: Tijana Pakic)