Na albume „En Kötü Iyi Olur“ spája turecká skupina Lalalar anatolské disco s punkovou energiou a poeticko-politickými textami.
Ulice Istanbulu boli vždy taviacim kotlom progresu, ktorý rozdúchavala politická atmosféra, spoločenský rozruch a intenzívna hudobná scéna. Tamojší umelci už takmer desaťročie žijú pod Erdoğanovou vládou a práve z miestnej scény vzišla kapela Lalalar, ktorú vedú hudobníci a spoločenskí aktivisti Ali Güçlü Şimşek, Barlas Tan Özemek a Alican İpek. Pokiaľ ide o ideológiu, tak ich prístup je radikálny, no hudobne sú otvorení. Svojimi piesňami plnými energie pozývajú všetkých na tanečný parket.
Nový album je pokračovaním ich debutového albumu „Bi Cinnete Bakar“ z roku 2022, ktorý bol akýmsi pouličným úvodom do ich neskoršieho elektronického rocku. Album „En Kötü Iyi Olur“ nadväzuje na dedičstvo Anatólie, no je poháňaný spomienkami na novoromantickú scénu rokov osemdesiatych a neautorizovanými experimentami súčasnej istanbulskej scény.
Veľké beaty a veľké sny
Po štýlovej stránke kapela nadväzuje na odkaz súčasných anglo-amerických skupín, no isté spojitosti by sme mohli nájsť tiež s tvorbou v Holandsku pôsobiacej skupiny Altin Gün. Lalalar rebelujú duchom i štýlom a ich piesne sú poháňané politickou atmosférou v ich vlasti.
„Naša hudba je o budovaní mostA medzi ľuďmi a hudbou“ hovorí frontman Ali Güçlü Şimşek.
Názov albumu vychádza zo slova Lala, čo znamená múdry muž alebo učiteľ sultánov v Osmanskej ríši. „Má ale aj opačný význam ako hlupák alebo hlúpy,“ vysvetľuje Ali. A potom pridaním slova „lar“ k slovu „Lala“ vzniká prezývka v množnom čísle, čím vznikla prezývka „wiseguys“.
„Už nie sme takí múdri. Ak by si ľudia mysleli, že sme mudrlanti, tak by som bol šťastný. Ale názov našej kapely je skôr o spájaní týchto dvoch rôznych bodov, vytváraní dilemy z niečoho, čo sa odohráva v celom našom svete,“ dodáva Ali.
Zanietenie a naliehavosť
Základnú štruktúru textov skupiny tvoria dilemy, vášne a konfrontácia. Tá sa prejavuje tiež v názve albumu „En Kötü Iyi Olur“, čo v preklade znamená „Pri najhoršom to bude dobré“. V podstate ide o maják nádeje v našom stále sociálne, politicky a klimaticky náročnom svete.
„Texty albumu sú o politike, hovoria o vzbure, prehnaných vzťahoch, narcistických osobnostiach a milostných trojuholníkoch,“ vysvetľuje Ali. Tento vyčerpávajúci boj možno počuť už v úvodnej skladbe „Avucunu Yaliyor“ (Zapískajte na to), v ktorej sa spieva „40 rokov som močil do vetra.“ Názov skladby je aforizmom pre túžbu zbohatnúť, čo ale nie je možné.
Naprieč celým albumom sa nesú bojové pokriky za zmenu, odpor a odolnosť, ako napríklad aj v skladbe Göt (Zadok), v ktorej vás kapela žiada, aby ste sa postavili a bojovali proti tyranii a nespravodlivosti vo svete: „Koniec cesty je možno neznámy, ale naša myseľ je jasná, to je to, o čo ide, schádzame do vášho príbytku, udierame na vaše korene, boh vie, že sa nemáte kam skryť.“
V niektorých skladbách sú témy ešte hlbšie ako napríklad v piesni „Yaşamaya Bahane Ver (Ospravedlňte ma za to, že žijem)‘, ktorá sa zaoberá témami existencializmu a expresívnymi hudobnými motívmi, ktoré tomu zodpovedajú.
Bongo Joe a NMR (foto: press Lalalar)