Senegalský spevák Lass pôsobí v Lyone, kde vytvára hudobný most medzi Európou a Afrikou. Do druhého albumu „Passeport“ vložil spomienky na svoju domovinu a premenil ich do chytľavých melódií a tanečných beatov.
Lansana Sané to v senegalskom hlavnom meste Dakar nemal vždy ľahké. Hoci lásku k hudbe objavil už v ranom veku a svoje prvé piesne nahral v štúdiu legendárnej rapovej skupiny Daara J, hudbou sa nedokázal uživiť.
V deväťdesiatych rokoch sa niekoľko jeho priateľov rozhodlo prekonať na utečeneckej lodi nebezpečnú cestu cez more do Európy. Lass sa k nim chcel pridať, no keď sa dozvedel, že jedna z jeho piesní sa bude hrať v miestnom rádiu zostal doma. Hudba mu tým zachránila život.
Kariéra vo Francúzsku
Neskôr nadviazal kontakt s elektronickým duom Synapson, ktoré s ním nahralo skladbu „Souba“. Pieseň s hnacím disco rytmom a melancholickým vokálom sa v roku 2018 stala hitom a to aj napriek tomu, že jej textu spievanému v jazyku wolof v Európe nikto nerozumel.
Po odsťahovaní do Lyonu sa skontaktoval s Brunom Hovartom, známym ako Patchworks, ktorý stojí za globálnym tanečným projektom Voilaaa Soundsystem. Bruno ho uviedol na lyonskú hudobnú scénu a v roku 2022 mu dopomohol k vydaniu debutovému albumu „Bumaye“. Bolo na ňom počuť afropop, elektroniku a akustické nástroje, pričom nad tým všetkým sa vznášal Lassov čistý a podmanivý hlas.
„Bolo to spojenie môjho afrického hlasu a elektronickej hudby, ktorú som spoznal u svojich priateľov vo Francúzsku“, spomína Lass.
Hudobný pas
Na svojom novom albume „Passeport“ Lass zdokonaľuje svoj štýl s novými spolupracovníkmi. Producentom je tentoraz Jordan Kouby, ktorý spolupracoval so svetovými popovými hviezdami ako Hindi Zahra, Keziah Jones, Ayo a Fakear. Kouby sa postaral o to, aby rôzne prístupy hudobníkov ako Patchworks, David Walters a gitaristu menom Magaye Gueye zneli kompaktne. Vzniklo tak mnoho skladieb s up-tempo beatmi a popovými melódiami pripomínajúcimi hit „Mo Yaro“, vrátane hybnej „Massamba“ alebo titulnej skladby, ktorá je o problémoch afričanov cestovať po svete.
Mladý človek narodený v Afrike nemôže cestovať a objavovať svet, na rozdiel od mladého človeka narodeného v Európe, povedal Lass.
Vzrušujúcou je skladba „Selou“, v ktorej sa bluesové gitary prelínajú s tanečným rytmom. Na albume sa nájdu aj pokojné momenty, pretože Lass je srdcom afričan a v centre pozornosti je najmä melódia a posolstvo. Medzi nahrávkami nájdete aj pokojnú pieseň s nádychom cumbie s názvom „Nitte“, v ktorej lamentuje nad tým, že ľudia znečisťujú životné prostredie. Citlivo pôsobí aj skladba „Sory“, ktorá kombinuje nádych bossa novy s jazzovou hrou na klavíri kubánskeho klaviristu Roberta Fonsecu.
Túžba po domove
Častou témou nového albumu sú spomienky na detstvo a na chudobné predmestie Dakaru. Vybralo si daň na jeho školskej dochádzke a zanechalo bolestné skúšky. Lass napriek tomu túži o spojení so svojimi príbuznými v Senegale. V skladbe „Rano“ (Nostalgia) spieva všetkým krajanom v diaspóre. Pripojil sa k nemu hosť David Walters, ktorý sa s témou rýchlo stotožnil, keďže mu tiež chýbajú príbuzní na Martiniku.
V piesni „Massamba“ sa venuje dialógu medzi generáciami. Massamba je mladý Senegalčan, ktorý sa túla ulicami Dakaru namiesto toho, aby počúval rady svojich starších príbuzných. Čo by sme sa mohli od mladých ľudí naučiť, rieši v piesni „Begue“, ktorá je o detskej radosti zo života. Je príznačné, že v nej počuť detský spev. Nahrávka vznikla v Senegale počas návštevy u príbuzných, kedy Lass nahral deti svojho brata.
Album sa končí džezovou skladbou „Samba“, ktorá nemá nič spoločné s Brazíliou, pretože Samba je bežné senegalské krstné meno. Spevák v nej radí, aby sa Samba nemstil ľuďom, ktorí mu ublížili. Namiesto toho prosí o odpustenie a radí mu, aby rozvíjal svoju osobnosť.
Na svojom druhom albume sa Lass znovu predstavuje ako citlivý spevák a textár. Jeho „Passeport“ je výzvou k súcitu, priateľstvu a porozumeniu, čo je hlavným dôvodom prečo vám tento titul predstavíme v rubrike „Album týždňa“ v našom online vysielaní na platforme Mixcloud.
NMR (foto: press)