LEYLA McCALLA – NOVÝ ALBUM S NÁZVOM „KAPITALISTICKÉ BLUES“

Leyla McCalla - The Capitalist Blues (Jazz Village, 2019)

interesantnýchKapitalistické blues? Taký názov má najnovší album americkej pesničkárky menom Leyla McCalla (koncertovala na festivale Colours of Ostrava2017), nazvaný podľa rovnomennej piesni, ktorú tento jej album obsahuje. Leyla v nej spieva okrem iného o tom, že musí platiť vyššie poplatky – má kapitalistické blues. Ja by som jej však povedal, že so zvyšovaním rôznych poplatkov to bolo všelijaké aj v časoch socializmu, takže  teoreticky mohla už vtedy z podobných pohnútok vzniknúť pieseň s názvom Socialistické blues, len s tým rozdielom, že síce vzniknúť mohla, ale na verejnosti by sa nemohla objaviť, o to by sa postarala cenzúra.

Nás v NMR však zaujíma v prvom rade rovina hudobná, nie politická, preto sme si hudbu tejto pesničkárky všimli už dávno a dvakrát sme už o nej v minulosti zverejnili články pri príležitosti vydania jej predchádzajúcich dvoch albumov, po vydaní jej debutového albumu Varicolored Songs (A Tribute To Langston Hughes, 2014) a po vydaní jej druhého albumu Day for the Hunter, A Day for the Prey (2016). Preto už teraz nie je potrebné uvádzať o nej Leyla McCallabiografické informácie ani informácie o jej hudobnom štýle, obsahujú ich totiž vyššie zmienené články.

Leyla na jej najnovšom albume opäť mapuje hudbu afro-karibskej diaspory v New Orleans. No teraz v jej hudbe nedominuje natoľko violončelo ako v minulosti a v podstate ani celkovo jej sólový inštrumentálny prednes. Jedna skladba dokonca výrazne vybočuje z jej doterajšieho štýlu, skladba Aleppo. Je venovaná sýrskemu konfliktu – rocková, psychedelická, garážová. V niektorých gitarových pasážach evokuje štýl Jimiho Hendrixa. Album The Capitalist Blues síce celkovo pôsobí pestro, miestami big bandovo i akusticky, prelínajú sa na ňom rôzne štýly, haitská hudba, cajun, zydeco, calypso, folk, jazz, rock, čo je každopádne zaujímavé, no nevyčnieva z neho ani jedna pieseň, ktorá by ma zvádzala k niekoľkonásobnému opätovnému vypočutiu. Zdá sa, že Leyla teraz viac uprednostnila texty piesní so sociálnymi témami. Svet kapitalizmu vníma ako svet studený, opiera sa o tradičný spoločenský postoj kreolských umelcov mesta New Orleans. Každopádne je však zástupkyňou interesantných pesničkárok dnešnej doby, preto vám jej najnovší album predstavujeme v rubrike Album týždňa.

Miroslav Potoček (foto: press)