Leyla McCalla – A Day For The Hunter, A Day For The Prey (Harmonia Mundi / Jazz Village 2016)
New Model Radio je vraj „príliš“ popredu. Nie je popredu, iba sa snaží byť aktuálne. Nezriedka sa mu podarí objaviť zaujímavých nových umelcov, ktorí sa stanú známi až o pár mesiacov, niekedy rokov. Teraz sa tak javí americká pesničkárka Leyla McCalla o ktorej NMR už v minulosti písalo v súvislosti s vydaním jej prvého albumu Vari-colored Songs.
Leyle práve vychádza druhý album s názvom citujúcim staré haitské príslovie – A Day For The Hunter, A Day For The Prey. Opäť spieva, hrá na bendžo a, samozrejme, hlavne na jej obľúbené violončelo, avšak podobným spôsobom ako na gitaru. To by však nebolo nič mimoriadne, mimoriadnejší je jej hudobný štýl – fúzia bayou blues, cajun, haitského folklóru, jazzu, folku. Znie to originálne, prirodzene zemito, elegantne, oduševnene, exoticky. Cítiť z toho inteligenciu typickú pre nekomerčnú časť hudby New Yorku, odkiaľ Leyla pochádza, a zároveň stáročnú históriu mesta New Orleans, v ktorom teraz žije. No aj africkú Ghanu, kde trávila roky dospievania.
Je to hotový multikultúrny prieskum. Niektoré piesne sú ľudové, niektoré zložila Leila sama. V textoch používa angličtinu, francúzštinu, kreolský jazyk Haiti. Boston Globe výstižne napísal, že sú to akoby “ terénne nahrávky vo vysokom rozlíšení“. A o tom, že to s Leylou nie je iba tak „mírnix týrnix“, svedčí aj účasť niektorých rešpektovaných hudobníkov, ktorí jej pomáhali pri nahrávaní – Rhiannon Giddens (Carolina Chocolate Drops), Marc Ribot (Tom Waits, Robert Plant, David Sylvian). Talent, inteligencia, jemnocit, pracovitosť a vzdelanosť je pre umelca ideálne spojenie a zdá sa, že Leyla to všetko má. Badať to aj z niektorých jej vyjadrení: “Čím viac som sa dozvedala o histórii Louisiany, o jej väzbách na Haiti a francúzsku kultúru, tým väčší pocit spolupatričnosti som k nej cítila.“
V súvislosti s hudbou Leyly si nedokážem odpustiť spomenúť vetu, ktorá vyšla z úst jedného z našich populárnych hudobníkov: „Bez drahých nástrojov a štúdia nie je možné vytvoriť dobrú hudbu“. Leyla a tisíce iných hudobníkov vo svete ukazujú, že to možné je. Ba dokonca úplne lacno, jednoducho, totálne „live“, akusticky.
Miroslav Potoček