Majster retro soulu Michal Kiwanuka vydal svoj štvrtý album „Small Changes“, ktorý opäť zaujme hĺbavým vintage štýlom.
Po prelomovom albume „Love & Hate“ a nasledovníkovi „Kiwanuka“, za ktorý hudobník získal cenu Mercury Prize za najlepší britský album, bola latka pre nový album „Small Changes“ nastavená vysoko. Od roku 2019 však zohrali väčšiu úlohu aj ďalšie veci: Michael Kiwanuka sa stal otcom dvoch detí, syna a dcéry, ktoré mu, ako sám hovorí, „dávajú krídla“. Táto nová ľahkosť sa pretavila do nových piesní.
„Hľadal som uznanie od rovesníkov a niektorých médií a ceny Mercury ma od tohto zúfalstva oslobodili. Umožnilo mi to pocítiť, že vlastne chcem robiť len nahrávky, ktoré prichádzajú prirodzene.“
Veľké témy s malými zmenami
Londýnsky hudobník Michael Kiwanuka sa tentoraz venuje svojim témam inak, čo prezrádzajú už názvy piesní ako „Stay by My Side“ alebo „Live for Your Love“. Prvý singel „Floating Parade“ je o eskapizme. Bol inšpirovaný sprievodom ľudí na ulici, ktorí sú na svojej ceste stratení v myšlienkach. Skladba „Follow Your Dreams“ znie menej pozitívne, no ako naznačuje jej názov zaoberá sa pochybnosťami o sebe samom – bez ktorých sa každý spevák jednoducho nezaobíde.
Retro zvuk
Na albume „Small Changes“ sa podieľali dvaja významní producenti. Danger Mouse je známy vďaka vintage zvuku, v minulosti spolupracoval s The Black Keys, Norah Jones alebo Gorillaz a nahral tiež niekoľko albumov s vlastnými kapelami Gnarls Barkley a Broken Bells. Inflo je duchom jeho o desať rokov mladší brat; je známy nielen vďaka svojej kapele Sault, s ktorou nahráva predovšetkým analógový soul a funk, ale aj vďaka spolupráci so speváčkami Little Simz a Adele.
Danger Mouse a Inflo boli zodpovední už za produkciu druhého albumu Michaela Kiwanuku, keď chcel po svojom spevácko-skladateľskom debute vniesť do svojho štýlu viac noblesy. Album „Love & Hate“ bol epický, bolo na ňom počuť množstvo sláčikových aranžmánov a Kiwanuka bol miestami slnečný i psychedelický.
Inšpirácia vykopávkami
Newyorský Danger Mouse a londýnsky Inflo sú nielen producenti a multiinštrumentalisti, ale aj nadšení zberači starých platní, čo sa nepriamo odráža aj na albume „Small Changes“. Na jednej strane obaja poskytli inšpiráciu početnými nahrávkami zo 60. a 70. rokov, ktoré si priniesli so sebou, na druhej strane sa na ich vzdušnej produkcii miestami prejavuje aj používanie samplov, na ktoré sú obaja zvyknutí. Tentoraz ale sample veľmi neprichádzali do úvahy, a preto piesne na tomto albume znejú zámerne pôvodne, pričom majú oproti minulosti menej hlučných momentov.
„Bol to úžasný pocit. Mal som pocit, akoby som mal od týchto ľudí obrovskú batériu. Nemohol som urobiť nič zlé. Kamkoľvek som išiel, oni ma podržali.“
Koniec trilógie?
Kontemplatívna nálada albumu hudobníka vrátila k procesu jeho vzniku. Pod pojmom „Malé zmeny“ Kiwanuka myslí to, že spolu so svojimi dvoma producentami zostarol. Trápi ho tiež, že nemohol kvôli každodenným povinnostiam tráviť veľa času v štúdiu. Nakoniec sa zmieril s tým, že všetky zmeny majú svoj dôvod a vyrovnal sa s myšlienkou, že „Small Changes“ by možno mohli byť vhodným záverom trilógie.
Hviezdna zostava
K zohratému triu sa pridali tiež dvaja významní hudobníci, ktorí sa tešia vysokej reputácii mimo svetla reflektorov. Jimmy Jam pochádza z Princeovho okruhu a produkoval nahrávky pre Michaela a Janet Jacksonovcov, Georgea Michaela a Arethu Franklin. Pino Palladino hral na basgitare v skupinách Eltona Johna, Beyoncé a D’Angela. Títo hudobníci sa podieľali na dvoch skladbách: „Lowdown (part i)“ znie ako stratené a vykopané demo Jimiho Hendrixa, „Rebel Soul“ prekvapivo ako francúzsky „easy listening à la“ Sebastien Tellier alebo Air.
Nový album Michaela Kiwanuku neurazí ani náročnejšieho poslucháča, a preto jeho nahrávky budete ku koncu roku 2024 počúvať v rubrike „Album týždňa“.
NMR (foto: press Michael Kiwanuka)