Minyo Crusaders – Echoes of Japan (Mais Um 2019)
Desaťčlenná skupina Minyo Crusaders sa na svojom debutovom albume „Echoes In Japan“ inšpirovala japonskými ľudovými piesňami, ktorým sa hovorí min’yō. Zároveň ich vtipne obohatila o latinsko-americké, africké, karibské, ázijské a iné rytmy. Sú poprepájané hudobnými štýlmi ako kumbia, etiópsky jazz, thajský pop, afrofunk i reggae.
Nahrávky od hudobníkov ako Ryuichi Sakamoto, Haruomi Hosono a Midori Takada oživili celosvetový záujem o japonskú hudbu. Medzi fanúšikov desaťpesničkového albumu skupiny Minyo Crusadres patria napríklad Ry Cooder, Mario Galeano (Ondatrópica / Frente Cumbeiro), Clap! Clap! a známy dídžeji ako Tom Ravenscroft, Gilles Peterson alebo Daniel Haaksman. Pozitívne ohlasy od dôležitých predstaviteľov svetovej hudobnej scény i kritiky zvyčajne signalizujú príchod významnej skupiny. Minyo Crusaders si ich priazeň podľa všetkého dokázali získať.
„Pre bežných japonských ľudí je min’yō vzdialená ľudová hudba,“ vysvetľuje gitarista skupiny Katsumi Tanaka: „Ľudia z veľkomiest ju zvyčajne nemôžu pochopiť, ale melódie, štýl spevu a rytmus taiko je zakorenený v ich DNA“.
Hudbu Minyo Crusaders poznamenala aj nedávna japonská tragická udalosť. Tanaka o nej hovorí: „Po zemetrasení v Tohoku v roku 2011 som premýšľal o svojom živote, práci a identite. Ako fanúšik world music som začal hľadať hudbu japonských koreňov, s ktorou by som sa mohol stotožniť.“
Po presťahovaní do mestskej časti Fussa v západnom Tokiu sa spoznal so spevákmi Tsukamoto, Freddie a Meg, ktorí sa tiež nadchli pre min’yō. Do vznikajúcej skupiny neskôr prizvali aj ďalších hudobníkov, akým je napríklad miestna bubenícka legenda Sono a veterán japonskej ska scény basgitarista Daddy U. Prostredníctvom nich sa stretli s hráčkou na klávesové nástroje menom Moe, predstaviteľkou karibskej jazzovej kapely Kidlat a saxofonistom menom Koichiro Osawa, členom japonských skupín J.J. a Matt Sounds.
Piesne, ktoré vybrali na svoj debutový album „Echoes In Japan“, si pôvodne spievali rybári (Kushimoto Bushi; Mamurogawa Ondo), baníci (Tanko Bushi) aj zápasníci sumo (Sumo Jinku). Ich texty sa zaoberajú témami vracajúcich sa duchov predkov (Hohai Bushi), najmenším japonským vtákom (Toichin Bushi), alebo aj ženou s neutíchajúcou láskou k jej manželovi napriek jeho znetvorenej tvári (Otemoyan). Všetky nahrávky evokujú nostalgiu starého Japonska.
Kapela o albume hovorí: „Min’yō je tradičným performatívnym umením považovaným za intelektuálne. Tieto piesne sa spievali pri práci, tanci, alebo aj pri pití. My ich chceme vrátiť do ich doslovného významu medzi piesne bežných ľudí“.
Róbert Gregor (foto: press)