Mulatu Astatke je všeobecne je považovaný za otca etiópskeho jazzu. Svoj najnovší album „Tension“ nahral s dvanásťčlenným Hoodna Orchestra.
Mulatu Astatke je už dlhý čas základným kameňom etiópskeho nahrávacieho priemyslu, jeho albumy a dokonca aj hosťovania sú vyhľadávané zberateľmi platní a hudobnými nadšencami po celom svete. Širšiemu medzinárodnému publiku sa predstavil až v roku 1998 po vydaní kompilácie „Éthiopiques“ s inštrumentálnymi nahrávkami. V roku 2005 nasledovalo uvedenie uznávaného filmu Jima Jarmusha „Broken Flowers“, v ktorom bola výrazne zastúpená Astatkeho hudba. Jeho nahrávky neskôr samplovali umelci ako Nas, Kanye West, Cut Chemist alebo Madlib. Popritom sa mu podarilo koncertovať na prestížnych podujatiach po celom svete a spolupracovať s londýnskym jazzovým kolektívom Heliocentrics.
Nová spolupráca
Dvanásťčlenný Hoodna Orchestra, ktorý vznikol v roku 2012 na južnej strane Tel Avivu, je kolektívom hudobníkov a skladateľov, ktorých spojila spoločná láska k afrobeatu. Do svojich nahrávok neskôr zakomponoval psychedelický rock, funk, soul, jazz a východoafrickú hudbu, vďaka čomu si ich všimli osobnosti ako Iggy Pop a Huey Morgan z BBC Radio 6 Music. Kolektív spájajú hudobné talenty akými sú gitarista Ilan Smilan, organista Eitan Drabkin zo skupiny Sababa 5, bubeník tria Shalosh Matan Assayag a perkusionista Rani Birenbaum zo skupiny The Faithful Brothers. Viacerí z nich prispievajú do orchestra vlastnými skladbami, čím zabezpečujú kooperatívne prostredie.
Členovia Hoodna Orchestra časom zistili, že ich spája rastúci záujem o etiópsku hudbu, najmä o etiópsky jazz Mulatu Astatkeho. Od vydania nahrávky s etiópskym spevákom Tesfaye Negatuom hľadali možnosti spolupráce so samotným Astatkem a začiatkom roka 2023 sa naskytla príležitosť ho pozvať do Tel Avivu, nahrať album a naživo ho predstaviť domácemu publiku.
Napokon sa podarilo spojiť ešte viac významných osobností, pretože k produkcii albumu sa k Smilanovi pripojil multiinštrumentalista Neal Sugarman, člen skupiny Dap-Kings a spoluzakladateľ vydavateľstva Daptone Records.
„To, za čo bojujem, je rozvoj africkej hudby. Všetko, čo sme dostali, je z Afriky, a s tým musíme zachádzať rešpektom, pretože sú to naše korene“, povedal Mulatu Astatke.
Majestátny zvuk
Album sa začína titulnou skladbou „Tension“, ktorá vedie charakteristický Astatkeho štýl novým, rytmicky intenzívnym smerom. Z tejto piesne je odvodený názov albumu, poskytujúci všetkým spolupracovníkom tvorivú pôdu. Predtým ako Astatkeho vibrafón pripravuje scénu, bubeník Matan Assayag zaútočí na rytmus, pričom pochodová basová linka Nadava Bracha a Raniho bicie poháňajú skladbu vpred. Hoodnova dychová sekcia popritom dodáva skladbe klasický etiópsky motív, čím umocňuje výnimočnosť.
Skladba „Major“, nahraná ku koncu stretnutia hudobníkov, stelesňuje nový radostný rozmer. Je počuteľné, ako dobre sa kapela v tomto momente spolu cíti. Pieseň obsahuje vynikajúce Drabkinovo organové sólo.
Smilanom skomponovaná „Hatula“ s nadhľadom a jemnosťou stelesňuje zvuk mačky, ktorá sa vonku preháňa za horúcej letnej noci, a potom vygraduje do veľkého crescenda, ktoré popiera nepredvídateľné správanie a divoké inštinkty tohoto tvora.
„Yashan“ je na druhej strane klasický zadymený „etiolounge“ podfarbený napätím, ktoré by sa dalo krájať, pričom barytónové saxofónové sólo Elada Gellerta vás ukolíše do falošného pocitu bezpečia.
„Štyri etiópske noty som dal na spodok notového záznamu a zvyšok na vrch“, prezradil Astatke, ako prišiel k svojmu jedinečnému a osobnému štýlu.
Latinsko-americké vplyvy
Latinsko-americkým jazzom podfarbené rytmy skladby „Delilah“ vzdávajú hold raným koreňom Astatkeho štýlu. Kľúčový motív piesne, ktorým je Tushinerova zvodná flauta, je dobre vyvážená Smilanovou gitarou, ktorá nádherne pokračuje do očarujúceho sóla samotného Astatkeho. K Sugarmanovi sa pripája dychová sekcia, ktorá zohráva nenápadnú, no dôležitú úlohu svojou hrou v pozadí. Astatke je tiež ovplyvnený latinsko-americkými rytmami, o ktorých sa domnieva, že majú korene v Afrike.
„Veľa latinsko-amerických rytmov súvisí s africkými. Afričania vytvorili rytmy, tance a hudbu, ktorá je teraz populárnou hudbou. Rytmus je pozadím hudby“, povedal Mulatu Astatke.
Album vhodne uzatvára skladba „Dung Gate“, ktorej autorom je Birenbaum. Obsahuje pomalý, ťažký, melodický motív vedený dychovou sekciou, vyvážený prílivovou vlnou bicích nástrojov a tlieskaním rúk. Vieme si pri tom predstaviť, ako kapela na konci svojho vystúpenia pomaly vypochoduje zo sály, publikum tlieska v rytme dychov a bicích orchestra a pričom pripomína ďalšiu legendu, zosnulého amerického jazzmana Sun Ra.
Album „Tension“ je na jednej strane osobnou poctou Hoodna Orchestra ikonickému Mulatu Astatkemu, no zároveň z nahrávky vyžaruje pozoruhodná dávka chémie. Spoločne sa im podarilo vytvoriť zásadný prírastok do Astatkeho bohatej diskografie, ktorý načrtáva nové smery v jeho hudobnej dráhe a zároveň stelesňuje pre Hoodna Orchestra ich doteraz najpôsobivejší album.
Batov Records a Róbert Gregor (foto: press Mulatu Astatke)