Skladbou Easy na seba nielen strhli pozornosť, ale získali na svoju stranu aj popovú hviezdu Lorde. Tá spolu s projektom Son Lux Ryana Lotta pripravila novú verziu singla a hrala ju na koncertoch po celom svete. Son Lux však nie je kapelou, ktorá by ťažila len z jednej piesne a jednej spolupráce. Vytvorila si vlastný zvuk, ktorý balansuje medzi inteligentným popom a experimentami a zároveň vytvára vlastný rukopis podčiarknutý charizmatickým hlasom.
Presvedčiť sa o tom budete môcť v stredu 10. októbra v košickej Tabačke a vo štvrtok 11. októbra v bratislavskom Majestic Music Clube (MMC), kde Son Lux predstavia tohtoročný album Brighter Wounds. Kým v slovenskej metropole pôjde o sólo akciu, na východe bude koncert súčasťou multižánrového festivalu Moonride.
Son Lux vznikli ako sólový projekt Ryana Lotta, klasicky trénovaného hudobníka z Colorada už pred desiatimi rokmi. Postupne prešli od post-rockových kompozícií cez introvertné klavírne skladby až k pulzujúcim a prepracovaným skladbám dneška. Cítiť z nich tak premyslenosť a tiež to, že Lott je mimoriadne zručným muzikantom, ktorý sa vytrénoval prácou na filmovej hudbe, skladaním pre reklamy alebo spoluprácou s Woodkidom, členmi Arcade Fire alebo Sufjanom Stevensom. S posledným menovaným má dokonca spoločný bočný projekt nazvaný Sisyphus.
Trvalo však nejaký čas, kým sa z dvoch ďalších členov, gitaristu Rafiqa Bhatiu a bubeníka Iana Changa stal nielen koncertný sprievod, ale tiež sila poháňajúca Lotta v skladaní nových skladieb. Brighter Wounds z roku 2018 je tak druhou „kapelovou“ nahrávkou, ktorá charakteristický zvuk stavia z klávesov, gitary, bicích a hlasu. Tieto komponenty však v Son Lux nevyužívajú úplne štandardne. Z ich súhry vzniká živá elektronická hudba s chytľavými melódiami a experimentálnym korením. Dalo by sa to nazvať nezaraditeľným popom.
Napriek tomu, že album Brighter Wounds je spoločným dielom trojice, vyčnieva z neho hlavne nálada speváka. Vyrovnáva sa na ňom najmä s troma udalosťami – narodením syna, úmrtím blízkeho človeka a životom v Spojených štátoch pod Donaldom Trumpom. „Je to ako život v meste, kde sa vám smog lepí na nohy,“ vysvetľuje Lott v rozhovore pre Bandcamp Daily. „To je vzduch, ktorý dýchame, kým tvoríme. Všetko je ním pošpinené.“ Odčleniť osobný život a politickú situáciu od tvorby by bolo podľa neho pokrytecké, a tak sa všetky tieto témy prelínajú aj na novinke.
Na Slovensku si Son Lux zahrali pred niekoľkými rokmi v rámci festivalu Electronic Beats v Bratislave. Napriek intímnym témam, ktoré sa objavujú v nových skladbách, je naživo táto trojica ako zviera, ktoré má blízko k tomu, aby sa odtrhlo z reťaze. Súhra a chémia medzi trojicou funguje dokonale a klávesy speváka, naklonené smerom k publiku zase ukazujú, že aj keď sa Son Lux neboja syntetiky, ide vždy hlavne o živý koncertný zážitok.
Ján Papač (foto: Alix Spence)