1. 5. 2019 vyšiel nový album slovenského hudobného projektu Nylon Union s názvom „Into Waters Islands Dreams And Creatures Come“. V poradí ich tretí album voľne nadväzuje na experiment Undisclosed Grounds, ktorý vyšiel pred štyrmi mesiacmi.
Pilotný singel albumu „Poetry of Ice“ ste už od januára mohli počuť vo vybraných alternatívnych rádiách. Táto skladba vznikla spoluprácou medzi kapelou a básnikom, prozaikom Petrom Šulejom. Na albume „Into Waters Islands Dreams And Creatures Come“ počuť takmer folkovo ladené krehké melódie, ktoré sa vzápätí akoby ponárali do analógových vĺn, mrazivých hlukových stien, zvukovými filtrami vysušenými až na „tinnitus“ hrdzavého priestoru.
„Na rozdiel od Undisclosed Grounds sú dôvody jasne pomenované. Ak bol predošlý album otázkou, Into Waters je odpoveďou“, hovorí autor hudby a textov Richard Imrich.
Album „Into Waters Islands Dreams And Creatures Come“ vychádza na značke Vlna Records vo forme CD, v digitálnej forme je stiahnuteľný z Bandcamp profilu skupiny Nylon Union a dostupný je aj prostredníctvom väčšiny streamovacích služieb. O grafický dizajn sa postarala Barbora Šajgalíková a obal albumu tvorí fotografia zo série „Úvaha nad váhou vlastného autoportrétu“ slovenskej fotografky Ester Šabíkovej.
Pri tejto príležitosti sme položili lídrovi skupiny Richardovi Imrichovi zopár otázok.
Ako stíhaš popri svojej náročnej práci tvorbu s Nylon Union?
Moje tvorivé tempo je pomalé, nepravidelné a často ho musím prispôsobiť rodine či práci. Celkom mi to však vyhovuje. Paradoxne v obdobiach, keď sa plne venujem písaniu nejakého vedeckého článku alebo „horiacemu“ termínu grantu, vznikajú spontánne veľmi zaujímavé veci. Ide teda skôr o koncentráciu celej energie na krátky moment, keď sa „to“ darí uchopiť správnym spôsobom. Veľká časť materiálu na Sine Sine vznikala priebežne viac ako desať rokov, no až niekedy v roku 2012 prišiel zásadný stimul, bez ktorého by náš prvý album nikdy nevyšiel.
Mávate spolu aj skúšky, alebo jednotlivé skladby vznikajú v domácich podmienkach?
Základný materiál vzniká takmer všade: doma, na letiskách, v hoteloch, ale aj keď len tak kráčam po meste. Potom sa snažím doma nahrať demo, ktoré postupne pretváram do finálnej podoby. Minulý mesiac sme pre festival Sharpe dávali dokopy koncertnú verziu piesne Poetry of Ice a bola to naša prvá skúška po siedmich rokoch. Chalani Mates a Turzo sú vo vynikajúcej forme. Pravidelne hrávajú naživo skvelý set s Autumnistom. Na pódiu v nich cítim veľkú oporu a istotu.
Na akú odpoveď narážajú piesne vášho nového albumu?
Na Undisclosed Grounds pracujem s viacerými témami, ktoré sú z nejasných dôvodov zamlčané a len formálne naznačené hlukom vrstvených gitár. Vo výsledku sa tak hluk stáva akýmsi gestom jediného ticha. Naopak v „Into Waters Islands Dreams and Creatures Come“ je explicitne pomenovanou základnou témou voda, ktorá je vo svojich rôznych podobách esenciou existencie (In the Rain), každým jej momentom (Time Now) i vzájomným uistením (Trees, Wind). Voda môže byť pulzujúcim médiom pre komunikáciu (Words) no zároveň aj jej bariérou (Poetry of Ice). Pre nás suchozemcov však môže voda predstavovať aj koniec fyzickej existencie (Bose-Einstein Condensate, Flooded Away).
Myslíš, že vaše texty v angličtine môžu osloviť aj zahraničného poslucháča?
Angličtina je v populárnej hudbe univerzálnym jazykom a mojou snahou je, aby dialóg s poslucháčom bol čo najefektívnejší. Angličtina na Into Waters je preto pragmatickým rozhodnutím. Mám však aj jeden celý demo album v slovenčine, v ktorom zámerne používam materinský jazyk ako najprirodzenejšiu formu komunikácie.
Aké máte plány v najbližších mesiacoch?
Pripravujeme nový singel, ktorý by mal vyjsť na jeseň. Detaily zatiaľ neprezradím.
Róbert Gregor (foto: archív Nylon Union)